„Poprzez doświadczenia i eksperymenty odkrywamy tajemniczy świat przyrody”

Trzecie zajęcia w ramach innowacji pedagogicznej „Poprzez doświadczenia i eksperymenty odkrywamy tajemniczy świat przyrody” już za nami. Odbyły się we wtorek 23 stycznia, a podczas nich uczniowie pod czujnym okiem nauczycieli przeprowadzili trzy eksperymenty. Pierwszy eksperyment udowodnił uczniom, iż można nadmuchać balon bez użycia ust i pompki. Hm…. Jak to zrobić? To bardzo proste. Wystarczył ocet, soda oczyszczona, plastikowa butelka, no i oczywiście balonik. Dwutlenek węgla, który powstał w wyniku wymieszania w butelce octu i sody oczyszczonej wypełnił jeden z balonów. Drugi został napełniony tlenem. A potem odbyły się ,, balonowe wyścigi’’, dzięki którym uczniowie dowiedzieli się, że cięższy jest balon z dwutlenkiem węgla. Następnym eksperymentem była „Słoniowa pasta do zębów”, której stworzenie szczególnie przypadło do gustu naszym ,,naukowcom’’. A wykonali ją z drożdży, perhydrolu, czyli wody utlenionej i niewielkiej ilości płynu do naczyń. Ostatnim doświadczeniem była „Zaczarowana butelka z dziurkami” nazwana przez młodych eksperymentatorów ,, Fontanną’’. Przedmiotem badania w tym doświadczeniu był wpływ ciśnienia atmosferycznego na powierzchnię wody. W napełnionej wodą i zakręconej butelce uczniowie wykonali pinezkami cztery dziurki, ale okazało się, że nie wylewa się przez nie woda. Wystarczyło jednak odkręcić butelkę i woda trysnęła jak z fontanny. Dlaczego? Ci, którzy brali udział w warsztatach wiedzą już, że to z powodu nacisku na powierzchnię wody ciśnienia powietrza wpadającego do butelki.
W trakcie wszystkich doświadczeń uczniowie czuli się jak czarodzieje, ale to nie z magią mieli do czynienia, ale z prawdziwą nauką, której odkrywanie sprawia im coraz większą radość. Już z niecierpliwością czekają na kolejne eksperymenty.

Opracowała: J. Rosół, J. Bielak, E. Maciejewska

Facebooktwittergoogle_plus