Psycholog

Drodzy Rodzice i Opiekunowie
Każdy Uczeń i każdy Uczestnik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych w naszej szkole jest wyjątkowy i niepowtarzalny. Inna jest jego kondycja psychofizyczna, reakcja na emocje otoczenia i odporność na stres. Jednak wszyscy odczuwają atmosferę panującą wokół, a trudności w obecnym momencie nam nie brakuje. Nauczyciele dostarczają Państwu wskazówki i karty pracy do utrwalania już nabytych umiejętności, a także rozwijania nowych. Jednak to Wasza postawa jest kluczowa dla optymalnego funkcjonowania Waszych dzieci.

Bardzo Państwa proszę o:
– stosowanie się do zaleceń podawanych w mediach i ograniczenie kontaktów społecznych, zwłaszcza w przypadku Uczniów i Uczestników mających przewlekłe problemy zdrowotne- najważniejsze jest bezpieczeństwo fizyczne
– ograniczenie oznak lęku i paniki, sprawdzenie telefonów kontaktowych, infolinii, metod postępowania w przypadku odkrycia niepokojących objawów – wiedza pozwala się zorganizować, a Państwa spokojne reakcje wpływają na poczucie bezpieczeństwa i zachowanie Waszych dzieci
– powstrzymywanie się od „dorosłych” rozmów o pandemii koronawirusa oraz jej skutkach w obecności dzieci,(w miarę możliwości dyskusje w tym temacie należy toczyć bez ich obecności, np. gdy zasną), wyeliminowanie lub ograniczenie pośrednich źródeł informacji, jak telewizja i radio – mimo ewentualnych trudności w zrozumieniu przekazywanych treści, Uczniowie odczują atmosferę – ton głosu i komunikacja niewerbalna są bardzo szybko przez nich wychwytywane i mają ogromne znaczenie dla ich kondycji psychicznej,
– wprowadzanie informacji i zaleceń sanitarnych w sposób odpowiedni do możliwości i kondycji dziecka, bez budowania atmosfery strachu, można w tym celu skorzystać z materiałów dostępnych w internecie pod adresami:
https://660919d3-b85b-43c3-a3ad-3de6a9d37099.filesusr.com/ugd/64c685_043dfd8a71d64cb78df2c51d21574e6b.pdf?fbclid=IwAR0YceoQpgRbwMwxKZooPhN-OBfwSxcFk_bSCVaQt83BUrL-B_4Xp07phmk
https://d-pt.ppstatic.pl/k/r/1/8b/08/5e6f51705416d_z.pdf?1584353648&fbclid=IwAR2aPIfLsyQDinaeCt5nSjo5Dbe0cpSYloKl6cSjTyoS-zU5KH_dDMwuIPY
– wprowadzenie rutyny , stałego planu dnia, w razie potrzeby stosowanie pomocy wizualnych, – przewidywalność i orientacja w kolejnych czynnościach dają poczucie bezpieczeństwa, ograniczają niepewność i frustrację
– aktywizowanie dzieci poprzez angażowanie w codzienne czynności domowe, np. pomoc w kuchni, wyznaczenie w miarę możliwości obowiązków domowych, odpowiednich do wieku i kondycji Ucznia – pozwala to czuć się potrzebnym i ważnym, korzystnie wpływa na samoocenę, a przy okazji doskonali umiejętności z zakresu samodzielności i samoobsługi
– doskonalenie umiejętności właściwego mycia rąk oraz innych umiejętności z zakresu higieny – mają fundamentalne znaczenie dla zachowania zdrowia
– rozmowę o emocjach i potrzebach, także przy pomocy alternatywnych metod komunikacji i ich nośników – zapewnienie komfortu psychicznego w tym trudnym czasie jest niezwykle istotne
– skupienie się na budowaniu rodzinnej atmosfery, wspólnych aktywnościach – techniki związane z odwracaniem uwagi mogą przydać się wszystkim domownikom
– rozwijanie sposobów na wspólną relaksację, np. przy dźwiękach muzyki relaksacyjnej – uspokojenie oddechu, wpływa na funkcjonowanie całego ciała
– korzystanie z bardzo szerokiej i ciekawej oferty propozycji od wszystkich nauczycieli, zamieszczanej regularnie na stronie szkoły, a także przekazywanej drogą mailową czy telefoniczną.

Psycholog
Katarzyna Zielińska

Psycholog szkolny służy Państwu wsparciem i pomocą pod adresem e- mail: psycholog@zskosiby.wieliczka.pl

Na świąteczny czas

Drodzy Uczniowie, Z okazji zbliżających się Świąt i nadchodzącego Nowego Roku, przesyłam propozycje zadań i zabaw, które mogą umilić Wam ten wolny czas.

czytaj

Święto Niepodległości

(Źródło: Pixabay)   11 listopada obchodzimy Narodowe Święto Niepodległości, już po raz ponad 100tny! Czy wiecie, Drodzy Uczniowie, co znaczy to trudne słowo: NIEPODLEGŁOŚĆ?

czytaj

Dzień Dziecka

Dla Wszystkich Dzieci, tych Małych i tych Dużych, z najlepszymi życzeniami z okazji Dnia Dziecka. Drogie Dzieci! Znajomi mówią na mnie Kosmoludek. Mieszkam na Kosmoplanecie. Pewnego pięknego poranka wylądowałem moim Kosmolotem na Waszej planecie Ziemia. Widziałem dużo dzieci, które różnią się wyglądem i kolorem skóry, jednak są tak samo traktowane…

czytaj

Każdy jest wyjątkowy

Drodzy Uczniowie, Dziś zachęcam Was do przyjrzenia się swojemu odbiciu w lustrze. Zobaczcie, jak urosły Wam włosy, może zmienił się kształt twarzy, a może patrzycie już na siebie z innej wysokości.

czytaj

Bądź eko

Drodzy Uczniowie, Od niedawna ponownie możemy korzystać z parków i chodzić do lasu, cieszyć się kontaktem z przyrodą, słuchać odgłosów zwierząt, czuć zapach roślin, oddychać świeżym powietrzem, obserwować wiosenne budzenie się natury. A czy wiecie, że jest to możliwe wyłącznie na naszej planecie?

czytaj

Święta majowe

Drodzy Rodzice i Uczniowie, Przed nami majówka, czyli długi weekend, w tym roku skromny, bo przedłużony jedynie o 1 dzień. Jednakże inny niż zwykle, pełen ograniczeń.

czytaj

Umiejętności społeczne

Drodzy Rodzice, Kwiecień jest miesiącem świadomości autyzmu, całościowego zaburzenia neurorozwojowego. Nazywamy je tak, dlatego że obejmuje wiele sfer funkcjonowania człowieka.

czytaj

Moc bajek

Drodzy Rodzice/Opiekunowie, Bajki tradycyjnie nie kojarzą nam się z niczym istotnym, nie przywiązujemy do nich dużej uwagi i nie zwracamy uwagi na szczegóły.

czytaj

Wielkanoc

Drodzy Rodzice i Opiekunowie, Wielkanoc w tym roku będzie zapewne w wielu domach inna. Nie wszyscy będą mogli spotkać się z najbliższymi, nie będzie tradycyjnego święcenia pokarmów ani aktywności na świeżym powietrzu. Wielu osobom będą towarzyszyły duże emocje. W tym trudnym czasie zachęcam Państwa do przeczytania wspólnie z dziećmi poniższego…

czytaj

Bezpieczeństwo w sieci

Drodzy Rodzice i Opiekunowie, W obecnej sytuacji, ze względu na potrzebę maksymalnej izolacji, mocno ograniczone są kontakty społeczne w warunkach rzeczywistych.

czytaj