Uczymy się i bawimy w domu – propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Polisensoryczne słuchanie bajki o Czerwonym Kapturku.

W ramach dzisiejszych zajęć rewalidacyjno-wychowawczych proponuję posłuchać bajki o Czerwonym Kapturku. Ale nie będziemy tylko słuchać ale również aktywnie uczestniczyć w bajce. Do aktywnego słuchania będą nam potrzebne takie rekwizyty jak:
• gałązka drzewa iglastego lub liściastego
• dowolna czapka
• czerwony szal lub czerwona chusta albo dowolny czerwony materiał
• koszyk wiklinowy / plastikowa miska
• masło, jabłko, śliwka, maliny, jagody lub dżem albo sok o takich smakach/zapachach
• orzechy
• suszone grzyby
• kwiaty, np. stokrotki lub inne żywe kwiaty
• ewentualnie olejek o zapachu: leśnym, pomarańczowym, cytrynowym, lawendowym, kwiatowym, itp.
• ewentualnie przyprawy kuchenne
• kawałek papieru w kolorze żółtym i zielonym
• latarka
• książka w twardej oprawie
• okulary przeciwsłoneczne
• woreczek śniadaniowy lub foliowa reklamówka
• koc /ręcznik
• poduszka
• czerwona wstążka lub czerwony sznurek

Polisensoryczne słuchanie Czerwonego Kapturka przygotowałam do poniższego audiobooka dostępnego na stronie YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=b8aCkCLs8e8&t=4s

Ale tego typu aktywne słuchanie można przygotować do dowolnego audiobooka. Należy wtedy dobrać rekwizyty pod wybraną bajkę.
Zanim włączymy audiobook przygotujmy sobie wszystko wcześniej, tak aby mieć wszelkie niezbędne rekwizyty w zasięgu ręki podczas słuchania.

Jeśli zdecydujemy się na moją propozycję warto wcześniej przeczytać podpowiedzi, dotyczące tego, w którym momencie wykorzystać dany rekwizyt (czas jest podany w przybliżeniu):
0:24 niedaleko lasu… – można dać do dotykania kawałek gałązki drzewa iglastego lub gałązki
z liśćmi. Jeśli mamy olejek o zapachu leśnym również można dać go do powąchania;
0:53 babcia uszła dla wnuczki czerwoną czapeczkę… – nakładamy na głowę czapkę i pod szyją wykonujemy gest jakbyśmy ją przywiązywali. Dodatkowo jeśli mamy czerwony szal/chustę można nim nakryć uczestnika zajęć lub jedynie przybliżyć tak aby mógł dostrzec kolor czerwony
1:30 masz tu koszyczek… – dajemy dotknąć koszyk lub jakąś miskę do której możemy powkładać spożywcze produkty: może to być masło, tak jak w audiobboku (uczestnik zajęć wącha zapach masła) lub możemy tam włożyć inne aromatyczne produkty, np. jabłka, maliny, jagody, dżem, lub olejki zapachowe: pomarańczowy, cytrynowy / ewentualnie przyprawy.
2:05 żwawo ruszając przed siebie… Możemy poruszać nogami uczestnika zajęć, tak jakby gdzieś szło. TUTAJ MOŻNA WCISNĄĆ PAUZĘ NA CHWILĘ W NAGRANIU i przygotować latarkę oraz koc/ręcznik. Gdy mamy to przygotowane włączamy play
2:08 zalaną blaskiem słońca polanę… – do latarki przykładamy żółtą kartkę i zaświecamy latarkę (imitacja słońca) Pamiętajmy, aby nie świecić bezpośrednio po oczach
2:11 weszła do ciemnego lasu… – na chwilę przykrywamy głowę jakimś materiałem
2:22 zbierały maliny, jagody, grzyby… – jeśli mamy w domu te produkty możemy dać do dotknięcia/ powąchania/ oglądnięcie w dłoniach (świeże owoce można zastąpić malinowym/jagodowym dżemem lub sokiem) suszone grzyby również pachną, dlatego jeśli mamy je w domu warto je wykorzystać.
2:34 aż tu nagle z krzaków… – możemy poszeleścić gałązką z liśćmi lub zaszeleścić np. reklamówką
w dłoniach
2:53 usłyszał odgłosy pracujących drwali… – możemy postukać, popukać w coś drewnianego, np. stół
3:44 w koszyczku… – ponownie dajemy do powąchania/ podotykania produkty z koszyczka
4:42 zbierała leżące na ziemi orzechy… – dajemy orzechy do manipulacji: próbujemy ściskać, można po uderzać orzechem o coś twardego MOŻNA WCISNĄĆ PAUZĘ ABY DŁUŻEJ POMANIPULOWAĆ ORZECHAMI
4:44 zrywała kwiatki… – dajmy do powąchania / oglądnięcia / podotykania dowolne kwiatki (mogą być nawet zerwane stokrotki lub inne polne kwiatki.
5:02 Puk puk… – bierzemy np. książkę w twardej oprawie, przykładamy do niej zieloną kartkę (jako zielone drzwi), trzymamy to na wysokości wzroku uczestnika zajęć i pukamy w okładkę, jakbyśmy pukali do drzwi
6:05 oklepał się po brzuchu… – klepiemy uczestnika zajęć po brzuchu i zakładamy mu na chwilę okulary na nos, np. przeciwsłoneczne
6:25 do zielonych drzwi domku… – ponownie pukamy w „zielone drzwi”
7:13 schował się cały pod pierzynę… – nakrywamy na chwile czymś uczestnika zajęć, np. kocem lub ręcznikiem
7:57 dlaczego masz takie wielkie ręce… – dotykamy rąk uczestnika zajęć
8:15 dlaczego masz takie długie nogi… – dotykamy nóg
8:30 dlaczego masz takie wielkie uszy… – dotykamy uszu
8:43 dlaczego masz takie wielkie oczy… – przykładamy palce koło oczu, albo delikatnie dotykamy powiek uczestnika zajęć
8:55 dlaczego masz takie wielkie zęby… – przykładamy dłoń do ust
9:12 podrapał się po swoim grubym brzuchu… – kolistymi ruchami masujemy brzuch a następnie podkładamy pod głowę poduszkę
9:30 chrapał tak… – można poudawać odgłos chrapania
11:10 czerwonej wstążce… – pokazujemy kawałek czerwonej wstążki lub kawałek czerwonego sznurka, tak aby uczestnik mógł przyjrzeć się kolorowi, można też włożyć wstążkę lub sznurek do ręki
12:34 zerwał się na równe nogi… – dotykamy nóg uczestnika zajęć
13:53 siedzieli przy stole zajadając pyszne placki… – wracamy do koszyka z produktami spożywczymi – albo tylko dajemy do potrzymania koszyk albo ponownie poszczególne produkty dajemy do dotykania / wąchania i oglądania.

Życzę udanej zabawy podczas aktywnego słuchania bajki.

Opracowała: J. Szostak

Facebooktwitter