„CzytAACze – rozwijanie kompetencji komunikacyjnych użytkowników AAC poprzez czytanie uczestniczące w grupie rówieśników”
Założeniem innowacji pedagogicznej w ramach komunikacji alternatywnej i wspomagającej (AAC) jest wielokierunkowe oddziaływanie na dziecko w celu podniesienia jego kompetencji komunikacyjnych. Celem autorów innowacji jest usprawnianie umiejętności komunikacyjnych uczestników poprzez stwarzanie takich sytuacji, w których uczniowie niemówiący mieliby możliwość podnoszenia swojej samooceny, pewności siebie oraz przełamywania barier i stereotypów na temat osób niemówiących. W świadomości środowiska pozaszkolnego istnieje przekonanie , iż czytać mogą tylko osoby, które znają litery. Poprzez tą innowację chcemy zmienić ten stereotyp i pokazać, że czytać aktywnie mogą osoby niemówiące, nieposiadające umiejętności czytania literowego.
Cele szczegółowe:
- utrwalenie już znanych gestów i symboli Makaton oraz PCS/Mówik
- wprowadzenie nowych gestów i symboli Makaton oraz PCS/Mówik
- wyposażenie uczniów w narzędzia do komunikacji
- rozwijanie umiejętności społecznych uczniów
- wypracowanie sposobów i schematów działań sprzyjających rozwojowi umiejętności komunikacyjnych uczniów
- budowanie wspólnego pola uwagi,
- rozwijanie naprzemienności działań
- stwarzanie dziecku możliwości bycia sprawcą sytuacji
- dostarczanie naturalnego kontekstu do posługiwania się symbolami wykorzystywanymi do komunikacji alternatywnej i wspomagającej
- rozwijanie funkcji komunikacyjnych: proszenia, odmawiania, zadawania pytań, komentowania,
- nauka nowych pojęć, wzbogacanie wiedzy
- budowanie motywacji do nauki czytania
- wprowadzenie w reguły dialogu – naprzemienność
- poszerzanie zasobu słownika dzieci o nowe kategorie tematyczne
- kształtowanie umiejętności budowania wypowiedzi współpraca z instytucją – Przedszkolem nr 5 w Wieliczce w celu przełamywania barier i stereotypów na temat osób niemówiących oraz integracji uczniów ze środowiskiem lokalnym
Czytanie uczestniczące nazywane inaczej ,,aktywnym czytaniem” to nic innego jak głośne czytanie tekstu z zaangażowaniem językowym dzieci. Dziecko powtarza stały fragment tekstu, który przewija się w książeczce, jak refren w piosence i w zależności od swoich możliwości psychomotorycznych powtarza samodzielnie ten fragment lub korzysta z komunikatora, na którym nagrany został wcześniej fragment tekstu.
Innowacja przewiduje naukę praktycznego zastosowania AAC poprzez trening umiejętności społecznych w środowisku lokalnym, z zastosowaniem urządzeń wysokiej technologii.
Uczestnikami innowacji są uczniowie Zespołu Szkół im. Brata Alojzego Kosiby w Wieliczce, korzystający z komunikacji alternatywnej oraz wspomagającej.
Zajęcia z czytania uczestniczącego odbywają się w bibliotece szkolnej oraz w Samorządowym Przedszkolu nr 5 w Wieliczce.
Osoby prowadzące zajęcia: Marta Paczka, Agnieszka Cichoń, Dorota Stachowicz, Katarzyna Słowiak, Justyna Pawelec, Joanna Szostak, Katarzyna Socha.