INNOWACJA PEDAGOGICZNA „POBAWMY SIĘ RAZEM”
Aby skutecznie wspomagać rozwój naszych uczniów i we wszystkich sferach od listopada 2015 roku realizujemy w naszej szkole innowację pt.„Pobawmy się razem” czyli zajęcia muzyczno-ruchowe z wykorzystaniem Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne. W realizacji innowacji biorą udział uczniowie klasy II szkoły podstawowej oraz dzieci z niepublicznego specjalnego punktu przedszkolnego Teraz MY w Wieliczce. Dzięki integracji z innymi dziećmi uczniowie naszej szkoły poznają nowych kolegów, uczą się akceptacji i tolerancji wobec młodszych, mniej sprawnych kolegów, którzy być może staną się ich nowymi przyjaciółmi.
Zabawa odgrywa ważną rolę w życiu dziecka, szczególnie w okresie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Kształtuje ona charakter dziecka oraz wyrabia postawę do świata i ludzi. Dziecko podczas swojej zabawy, zdobywa doświadczenia, które go przygotowują do późniejszych zadań zarówno edukacyjnych jak i życiowych. Zabawa wywołuje zaciekawienie, pobudza do działania, pozwala poznawać i odkrywać świat poprzez zaangażowanie zmysłów, rozwija pomysłowość. Zabawy integrują grupę i są skuteczną metodą nauczania oraz wychowywania, uczą współżycia i rozwijania zdolności do nawiązywania kontaktów i komunikacji interpersonalnej. Uczą reguł zachowania społecznego, rozładowania napięcia, radzenia sobie ze stresem i zniechęceniem. W czasie zabawy dziecko lepiej poznaje siebie. Uczy się rozwiązywać problemy, przezwyciężać trudności, a także odnosić sukcesy. Ważne jest, aby dzieci, już od najmłodszych lat, jak najlepiej orientowały się w tym co dobre i co złe, potrafiły się zgodnie bawić i uczyć, kulturalnie zwracać się do innych w domu, w przedszkolu, szkole i na ulicy.
Dlatego też, aby umożliwić uczniom lepsze funkcjonowanie w grupie, naukę porozumiewania się z dorosłymi i innymi dziećmi, nauczyć zgodnego funkcjonowania w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, zaprosiliśmy do współpracy i wspólnej zabawy przedszkolaki z placówki „Teraz my”.
Cele innowacji:
- integracja uczniów klasy II szkoły podstawowej w Zespole Szkół im. Brata Alojzego Kosiby w Wieliczce oraz dzieci z Punktu Przedszkolnego TERAZ MY
- kształtowanie u dzieci poczucia przynależności do grupy oraz wzajemnej współpracy
- wzmacnianie poczucia wartości dzieci – pomoc w budowaniu pozytywnego obrazu własnego “Ja” i
- zaspokajaniu poczucia bezpieczeństwa,
- usprawnianie motoryki dużej i małej,
- identyfikowanie i nazywanie różnych stanów emocjonalnych, próba radzenia sobie w sytuacjach dla dzieci nowych bądź trudnych
- obniżenie poziomu stresu, napięcia emocjonalnego, nadpobudliwości psychoruchowej,
- kształtowanie umiejętności współpracy w grupie,
- rozładowanie energii,
- wzbudzenie poczucia zaangażowania oraz radości ze wspólnie wykonywanych zadań,
- rozwijanie pewności siebie,
- rozwijanie wyobraźni i inwencji twórczej
- wdrażanie do przestrzegania przez dzieci umów i zasad fair play podczas zajęć
- doskonalenie umiejętności organizacyjnych, opiekuńczych i wychowawczych.
Metody wykorzystywane podczas zajęć to : metoda ruchu rozwijającego V.Sherborne, pedagogika zabawy oraz elementy muzykoterapii
Autorzy innowacji: Dorota Dziadusz i Renata Zawora