Metoda Ruchu Rozwijającego

Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

Nazwa metody – Ruch Rozwijający – odzwierciedla jej główne założenia, czyli rozwijanie świadomości własnego ciała i otaczającej nas przestrzeni, usprawnianie ruchowe, dzielenie przestrzeni z innymi osobami oraz nawiązywanie z nimi bliskiego kontaktu za pomocą ruchu i dotyku.
1.Ćwiczenia prowadzące do poznania własnego ciała
Przykładowe ćwiczenia: uderzanie stopami o podłogę, pocieranie stopą o stopę, stukanie kolanami
o siebie, stukanie łokciami o podłogę, masowanie ud, łydek, stóp, poklepywanie po brzuchu, unoszenie
i opuszczanie ramion, krzyżowanie rąk, chwytanie się za uszy, nadmuchiwanie policzków i klepanie się po policzkach, mruganie oczami, pokazywanie nosa, uszu, oczu, czoła z zamkniętymi oczami itp.
2. Ćwiczenia pozwalające zdobyć pewność siebie i poczucie bezpieczeństwa w otoczeniu
Przykładowe ćwiczenia:
,,Bączek” –Dzieci siedzą na podłodze z nogami ugiętymi w kolanach i lekko uniesionymi. Odpychając się rękoma, każdy próbuje samodzielnie obracać się wokół własnej osi.
3. Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu i współpracy z partnerem i grupą
Ćwiczenia ułatwiające nawiązanie kontaktu możemy podzielić na trzy grupy:
ćwiczenia oparte na relacji ,,z”
,,Rolowanie po podłodze” – Dorosły klęczy na podłodze przy leżącym obok dziecku. Dziecko leży na plecach na podłodze. Dorosły stara się lekko i powoli obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch.
ćwiczenia oparte na relacji ,,przeciwko”
,,Gwiazda” – Dzieci leżą w kręgu na podłodze na brzuchu (zwrócone głowami do środka kręgu), mocno trzymając się za ręce. Dorośli klęczący obok dzieci próbują rozłączyć dzieci, oddzielając je od siebie poprzez ciągnięcie ich za stopy na zewnątrz kręgu.
ćwiczenia oparte na relacji ,,razem”
,,Rowerek” – Dzieci leżą na plecach na podłodze z nogami uniesionymi w górę i ugiętymi w kolanach oraz opierają o siebie swoje stopy a następnie wykonują nogami tzw. rowerek (ruchy koliste na zewnątrz
i do wewnątrz).
4.Ćwiczenia twórcze
Wszystkie aspekty ruchu są rozwijane w ćwiczeniach proponowanych przez członków grupy. Szczególnym rodzajem ćwiczeń twórczych godnych polecenia w pracy z małymi dziećmi są ćwiczenia przy muzyce w formie tańca. Ćwiczenia ,,twórcze” pozwalają nawiązać i pogłębić stosunki międzyludzkie, poznać sytuacje, których ćwiczący mógłby nie doświadczyć w innych warunkach. W trakcie zajęć każde dziecko może być twórcą w stopniu, w jakim sobie życzy.