Nasze pociechy mają w znakomitej większości problemy z „leniwymi” / opadniętymi na samo dno jamy ustnej językami, czyli mówiąc fachowo z pionizacją języka. Jeśli dziecko nie opanuje tej umiejętności, nie nauczy się prawidłowej artykulacji głosek. Dzieciom, które to opanowały, poniższe ćwiczenia nie są w stanie w żaden sposób zaszkodzić, mogą tylko utrwalić nabyte umiejętności.
Zachęcamy wszystkich do zabawy.
- „wiewiórka” – dotykaj czubkiem języka kolejno po wszystkich górnych zębach, tak jak wiewiórka
skacze z gałązki na gałązkę, usta otwarte - „myjemy ząbki” – przesuwaj językiem po górnych zębach, tak jakby język udawał szczoteczkę do
zębów, usta otwarte - „żołnierz na warcie” – dotknij językiem wałka dziąsłowego (górki za górnymi zębami), wypręż go,
postaw na baczność, tak jak stoi żołnierz na warcie, usta otwarte - „ malarz” – przesuwaj językiem po podniebieniu, od górnych zębów w głąb jamy ustnej, tak jak pędzel,
którym malarz maluje sufit, usta otwarte - „ryjek” – wysuń wargi do przodu, zrób taką minę, jak mały prosiaczek
- „całuski” – wysuń wargi złączone do przodu i prześlij mamie kilka całusów
- „lody” – jedząc lody/gofry smarujcie wałek dziąsłowy (górkę za górnymi zębami) czymś pysznym np.
polewą, bitą śmietaną lub przyklejcie tam kawałek namoczonego wafelka i zachęćcie dziecko do zlizywania tego czubkiem języka przy uchylonych ustach - „mlaskanie i kląskanie” – po zjedzeniu pyszności przyklejamy język do podniebienia i mocno odrywamy go od niego z głośnym dźwiękiem
- pijcie płyny przez rurkę – im gęstszy płyn np. szejk, sok z miąższem, im dłuższa i cieńsza rurka, tym
bardziej pracują policzki, wargi i podniebienie miękkie, język bezwzględnie musi zostać schowany w
„paszczy”, czyli tam, gdzie powinien, za zębami - „bańki mydlane” – puszczanie baniek i dmuchanie na nie, robiąc „dzióbek” z ust to doskonały trening
dla mięśni ust - dmuchanie na wiatraczek, waciki, piłeczki pingpongowe przez rurkę – ćwiczymy mięsień okrężny ust
Miłej zabawy i wspaniałego wypoczynku życzą logopedzi!
Opracowali logopedzi szkolni na podstawie J. Góral-Półrola, S. Zakrzewska Będę mówić poprawnie.