Muzyka pełni bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Jest lubiana zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Spędzając wolny czas w domu można bawić się muzyką, kształtując przy tym poczucie rytmu, nawiązując relację z drugą osobą. Ćwiczenia połączone z delikatną muzyką działają relaksująco. Poniżej kilka propozycji zabaw od szkolnych logopedów.
1. Dwa pociągi. Jesteśmy pociągiem osobowym lub pośpiesznym. Każdy pociąg wymawia „ciuch ciuch” lub po prostu porusza się bez wypowiadania słów. Pociąg osobowy w wolnym tempie, a pociąg pośpieszny w szybkim tempie. Dostosowujemy ruch lokomocyjny do wymawianego w danym tempie „ciuch”. Jedna osoba przy pomocy instrumentu (na przykład bębenka) wystukuje wolne lub szybkie rytmy. W zależnosci od wystukiwanego rytmu dzieci/dorośli biorący udział w zabawie poruszają się wolno lub szybko. Można znależć również w wyszukiwarce YouTube melodie „szybkie i wolne” i w ich tempie się poruszać.
2. Góra – dół. Przygotowujemy dwa instrumenty, które wydają dźwięki o różnej wysokości. Na przykład trójkąt i bębenek. Trójkąt to dźwięki wysokie, bębenek niskie. Jeśli osoba prowadząca gra na trójkącie to wspinamy się na palce i poruszamy się na palcach (chodzimy, biegamy), jeśli gra na bębenku to poruszamy się na czworakach. U dzieci poruszających się na wózkach można na dźwięki wysokie podnosić razem ręce do góry a na niskie je opuszczać. Również pomocna będzie wyszukiwarka Youtube z gotowymi melodiami – dźwięki wysokie i dźwięki niskie.
3. Rymowanki. Wspólnie z dzieckiem lub samemu wypowiadamy znaną nam rymowankę bądź czytamy z książki rymowany wiersz. Na każdą lub co drugą sylabę zgodnie z rytmem wiersza klaszczemy wspólnie z dzieckiem. Jeśli mamy gotowe lub samodzielnie wykonane instrumenty wykorzystujemy je do wybijania rytmu danego wierszyka.
4. Instrument. Można spróbować samodzielnie wykonać prosty instrument – bębenek, grzechotkę… Ogranicza nas tylko wyobraźnia i wyszukiwarka internetowa :) Radości będzie sporo, a wolne popołudnie zapełnione wspólnie spędzonym czasem.
5. Relaks przy muzyce. Wybieramy ścieżkę dźwiękową z zakresu „muzyki relaksacyjnej”. Przygotowujemy kocyk, poduszki, zaciemniamy pomieszczenie. Zamykamy oczy i… relaksujemy się! Szczególnie po emocjonujących przeżyciach czy szalonej zabawie na placu zabaw/podwórku.
Opracowała: N.Bełz