Laboratoria Przyszłości to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Celem programu jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji kreatywnych i technicznych.
W ramach Laboratoriów Przyszłości Szkoła Podstawowa nr 5 Specjalna działająca w Zespole Szkół im. Brata Alojzego Kosiby w Wieliczce otrzymała wsparcie w kwocie 30 000,00 złotych, dzięki któremu wzbogacona została baza dydaktyczna szkoły. Zakupiony w ramach programu nowoczesny sprzęt uatrakcyjni zajęcia edukacyjne i rewalidacyjne oraz pozwoli rozwijać zainteresowania uczniów na zajęciach pozalekcyjnych.
Sesja fotograficzna
W październiku i w listopadzie w naszej szkole odbywają się dwie ważne uroczystości – apele z okazji Dnia Edukacji Narodowej i Narodowego Święta Niepodległości. Są to dla nauczycieli i uczniów pracowite dni wypełnione wielogodzinnymi próbami. Podczas prób i występów niemal zawsze wykorzystywany jest sprzęt zakupiony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości. Ogromna radość sprawiła wszystkim możliwość uczestniczenia w sesjach fotograficznych z użyciem aparatu cyfrowego. Powstały fantastyczne zdjęcia uczniów – aktorów w niesamowitych kreacjach, które stworzono na potrzeby występów.
WRZESIEŃ 2023
Szachy
Nowy rok szkolny to nowe doświadczenia, zadania i przygody z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach programu Laboratoria Przyszłości Ministerstwa Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Podczas pierwszych zajęć uczniowie odświeżyli informacje dotyczące drukarki i druku 3D. Dzięki darmowym, wyszukanym w Internecie projektom, uczniowie klasy 7L i 4L wydrukowali komplet figur do szachów. Figury wykorzystywane są podczas spotkań kółka szachowego. Dzięki nowemu zestawowi uczniowie mogą rozgrywać skomplikowane partie szachowe, które rozwijają wiele przydatnych umiejętności – koncentrację, pamięć, logiczne myślenie. Dodatkowo są dla uczniów sposobem na zabawę, która dostarcza wszystkim wiele radości.
Kreatywne Korbo
Piękna czerwcowa pogoda pozwoliła uczniom cieszyć się zabawą z klockami Korbo na świeżym powietrzu. Ćwiczenia przygotowane przez nauczycielkę wykonywano na kocu w promieniach słońca. Uczniowie mieli za zadanie odwzorować projekt na platformie – przez kilka minut przyglądali się przygotowanemu wzorowi; następnie został on zakryty. Później zadania stały się trudniejsze: uczniowie zasłaniali oczy, a nauczyciel zmieniał wzór. Eksperyment nie był łatwy, jednak przy współpracy i wspólnymi siłami uczniowie sprostali wyzwaniu. W ten upalny dzień ostatnie zadanie polegało na zbudowaniu wiatraka według instrukcji słownej. Aby sprawdzić, czy zadanie zostało dobrze wykonane, uczniowie musieli wprawić w ruch wiatraki. Wszystkie się kręciły, a to oznacza, że zadanie wykonano prawidłowo.
Breloki do kluczy
W maju uczniowie naszej szkoły po raz kolejny wykorzystali drukarkę 3D, tym razem do przygotowania pomysłowych upominków. Dla swoich ukochanych rodziców wydrukowali elementy potrzebne do stworzenia breloka do kluczy. Zawieszka z napisem TATA została zaprojektowana przez uczniów pod kierunkiem nauczyciela, natomiast pozostała jej część – zielona koniczynka – wyszukana w wyszukiwarce internetowej. Efekt końcowy był niesamowity, uczniowie byli zachwyceni – mamy nadzieję, że rodzice również. Jednak nie tylko z okazji „Dnia Mamy i Taty” drukowano breloczki – maj to miesiąc ciągłej pracy drukarki 3D. Upominki – zawieszki dostali także uczniowie, którzy brali udział w innowacji „Zaszyfrowana Polska”.
Fotorelacja
Jak zatrzymać czas? Jak sprawić, że ważne dla nas wydarzenie zachowamy w pamięci i będziemy mieć możliwość powracana do niego? Jedynym i najlepszym rozwiązaniem jest fotografia. Na kolorowym obrazku zapiszemy scenę, widok, obraz postaci, ale także związane z daną chwilą emocje. Ważnym wydarzeniem w naszej szkole była X edycja Festiwalu Teatralnego „Bajkolandia”. W trakcie występów młodych aktorów mogliśmy wykorzystać sprzęt zakupiony w ramach projektu Laboratoria Przyszłości – aparat fotograficzny, dzięki któremu uchwycone zostały najważniejsze chwile prezentacji. Już na zawsze zostaną z nami wspomnienia towarzyszących występom emocji – radości, tremy, zachwytu. Jeszcze niejeden raz powrócimy do takiej formy zatrzymania czasu.
Klocki KORBO
Zajęcia z wykorzystaniem klocków KORBO wzbudziły duże zainteresowanie uczniów. Młodzi konstruktorzy zmierzyli się z szeregiem skomplikowanych zadań. Zabawę połączoną z nauką rozpoczęło swobodne konstruowanie własnych budowli. Poziom trudności wciąż wzrastał, ale uczniowie z sukcesami zmagali się z grą logiczną (sudoku), a także z tworzeniem ruchomych obrazów z wykorzystaniem instrukcji obrazkowej. Zabawa z klockami KORBO kształtuje wyobraźnię przestrzenną, usprawnia motorykę małą oraz koordynację wzrokowo-ruchową. Działania konstrukcyjne pozwalają rozwijać logiczne myślenie, a także pogłębiać umiejętność pracy w zespole. Dzięki praktycznym działaniom uczniowie doskonalą i utrwalają poznaną wiedzę.
Walentynkowe prezenty
Luty kojarzony jest ze świętem zakochanych. Technologia druku 3D pozwoliła uczniom klasy 5L wykonać niepowtarzalne walentynkowe prezenty m.in. pudełko na drobiazgi, zawieszkę, podstawkę pod kubek, oczywiście wszystko w kształcie serca. Dla miłośników gier planszowych uczniowie przygotowali kostkę do gry. Wszyscy z uwagą oczekiwali na efekt pracy drukarki 3D, cierpliwość uczniów została wystawiona na ciężką próbę, niektóre projekty powstawały w ciągu kilkudziesięciu minut, na inne trzeba było czekać kilka godzin. Najważniejszy był jednak wspaniały efekt. Uczniowie zachwyceni pracą drukarki 3D, której przebieg mogli przez cały czas obserwować dzięki szklanym ścianom urządzenia, już poszukują kolejnych ciekawych projektów do realizacji.
Maski karnawałowe
Karnawał to czas zabaw i balów również w naszej szkole, z tej okazji uczniowie klasy 8L wykorzystując długopisy 3D przygotowali wyjątkowe maski karnawałowe. Kreatywność oraz staranność uczniów połączone z biegłością w posługiwaniu się długopisem 3D spowodowały, że każda maska była precyzyjnie wykonana i niepowtarzalna.
Gotowanie
Wspólne gotowanie, pieczenie, smażenie i przygotowywanie zdrowych posiłków cieszy naszych uczniów w szkole na co dzień. Dzięki programowi „Laboratoria Przyszłości” szkoła została zaopatrzona w nowe sprzęty i urządzenia kuchenne, które chętnie wykorzystywane są przez dzieci i młodzież w pracowniach. Aktywności kulinarne pozwalają rozwinąć wiele umiejętności. Uczniowie czytają przepisy, odmierzają, a czasami przeliczają ilości produktów, rozwijają motorykę małą i koordynację wzrokowo-ruchową, a także pobudzają wszystkie zmysły. Uczą się samoobsługi oraz zasad bezpiecznego korzystania z narzędzi. Podczas zajęć kulinarnych uczniowie wraz z opiekunami przygotowali już m. in. zupy (rosół, marchewkową itp.), sałatki (owocową, warzywną itp.), pizzę, frytki, hot-dogi, tosty, naleśniki, ciasteczka owsiane, frittatę z papryką i ziemniakami, świąteczne pierniki oraz wiele innych potraw. Zajęcia kulinarne sprawiają uczniom wiele radości, a „wisienką na torcie” jest możliwość konsumpcji.
„Laboratorium audio-video”
Święta Bożego Narodzenia to niezwykły czas związany z tradycjami i obrzędami. W związku z tym w grudniu, jak co roku o tej porze, w naszej szkole odbyły się Jasełka. Za każdym razem mają one inną, niepowtarzalną oprawę artystyczną. W role aktorów wcielili się uczniowie wraz z nauczycielami. To wspaniałe wydarzenie zostało nagrane oraz sfotografowane z wykorzystaniem sprzętu zakupionego w ramach rządowego programu „Laboratoria Przyszłości”.
w „Laboratoriach Przyszłości”
Uczniowie naszej szkoły aktywnie uczestniczą w inicjatywie edukacyjnej realizowanej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Celem inicjatywy jest wsparcie szkół podstawowych w budowaniu wśród uczniów kompetencji przyszłości z tzw. kierunków STEAM (nauka, technologia, inżynieria, sztuka i matematyka).
Uczniowie szkoły podstawowej korzystają z pomocy dydaktycznych zakupionych w ramach programu podczas różnych zajęć edukacyjnych np. uczniowie klas 5L i 8L podczas lekcji techniki, pod czujnym okiem nauczyciela szkolili się w obsłudze pirografu, czyli wypalarki do drewna. Zadanie wykonywane przez uczniów było wieloetapowe i obejmowało: wybór i wyszukanie w internecie odpowiedniego wzoru, drukowanie wzoru, odbijanie go na drewnie, wypalanie przy użyciu pirografu oraz kolorowanie powstałego obrazka. Młodzież usprawniała więc koordynację wzrokowo – ruchową oraz motorykę małą, a także ćwiczyła koncentrację uwagi. Zadanie, choć trudne, zakończyło się sukcesem – usatysfakcjonowani uczniowie zabrali do domu wytwory swojej pracy.
Pierwsze kroki „Laboratoriów Przyszłości”
Program „Laboratoria Przyszłości” zagościł w naszej szkole od pierwszego września 2022r. Jest to inicjatywa edukacyjna realizowana przez Ministerstwo Edukacji i Nauki we współpracy z Centrum GovTech w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. W ramach programu został zakupiony sprzęt pozwalający uatrakcyjnić zajęcia szkolne, co znacząco wpływa na aktywność uczniów, pobudza ich kreatywność oraz sprzyja rozwijaniu zainteresowań.
Uczniowie oddziału 8U wraz z wychowawcą poznali budowę oraz sposób działania długopisu 3D. Wykorzystując długopis i szablony liter, uczniowie stworzyli przestrzenne inicjały swojego imienia. Pracując z długopisem ćwiczyli koncentracji uwagi, cierpliwość, doskonalili umiejętność koordynacji wzrokowo – ruchowej oraz usprawniali motorykę małą. Praca z długopisem okazała się niełatwym wyzwaniem, ale uczniowie chętnie podejmą je kolejny raz. Życzymy im powodzenia.