Uczymy się i bawimy w domu – propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Zabawy ruchowe – opowieści ruchowe.
Wakacje zbliżają się wielkimi krokami! Zapraszamy dziś w niezwykłą podróż. Morze, góry, jezioro? – dokąd wybierzesz się z nami?
Rodzic czyta opowieść, a dziecko ilustruje jej treść odpowiednim ruchem. Oczywiście wszystkie ćwiczenia motoryczne dostosowujemy do możliwości dziecka. Zapraszamy do zabawy

„Nad morzem”
Rodzic zwraca się do dziecka:
– Lato zbliża się wielkimi krokami. Za chwilę wakacje. Pakujemy plecak, wyruszamy nad morze. Lecimy samolotem (przykład ćwiczenia ilustrującego treść: rodzic wyciąga ręce dziecka na boki i naśladuje ruchem lot samolotu).

– Lądujemy – (rodzic delikatnie kładzie się na podłodze na plecach, kładąc na sobie delikatnie dziecko).

– Jesteśmy nad morzem. Idziemy na plażę (ponownie dziecko maszeruje
w miejscu, wysoko podnosząc kolana; rodzic unosi nogi dziecka leżącego; dziecko siedzące na pufie unosi z pomocą rodzica nogi, itp).
– Wsłuchujemy się w szum fal (dziecko wraz z rodzicem porusza dłonią
w misce z wodą).
– Nadmuchujemy koła do pływania – (naśladowanie nadmuchiwania; doświadczanie podmuchu powietrza, np. delikatnie włączona suszarka, pompka, wachlarz).

– Idziemy się kąpać, pływamy! – (wykonywanie ramionami ruchów charakterystycznych podczas pływania).
– Jesteśmy bardzo zmęczeni, odpoczywamy. – (dziecko odpoczywa w pozycji leżącej, wsłuchując się w odgłosy morskich fal: https://www.youtube.com/watch?v=w50QkeTnXoc)

„W górach”

– Wsiadamy do pociągu (rodzic przemieszcza dziecko po przestrzeni domowej, np. delikatnie ciągnie koc z leżącym na nim dzieckiem).
– Jesteśmy na miejscu. Podziwiamy górską przyrodę (rodzic siada
w rozkroku, dziecko opiera się plecami o rodzica, siedząc przed nim również
w rozkroku).

– Idziemy górską ścieżką (dziecko maszeruje w miejscu, wysoko podnosząc kolana; rodzic unosi nogi dziecka leżącego; dziecko siedzące na pufie unosi
z pomocą rodzica nogi, itp).

– Słuchamy śpiewu ptaków – (dziecko wraz z rodzicem imituje odgłos stukającego w pień drzewa dzięcioła – np. uderzając o siebie dwa drewniane klocki).

– Nagle, ojej! Potykamy się o wystający kamień. Boli nas kolano. Musimy je rozmasować (rodzic rozciera kolano dziecka, masuje jego nogi).

– Jesteśmy na szczycie. Jaki piękny widok! – (rodzic kładzie dłonie dziecka na jego czole, „rozglądają się” raz w prawą, raz w lewą stronę).

 

„Nad jeziorem”

– A teraz jesteśmy nad jeziorem. Najpierw pływamy kajakiem (dziecko
w pozycji półleżącej znajduje się na pufce, z pomocą rodzica naśladuje ruch wioseł).

– Płyniemy żaglówką. Czy czujesz, jak silnie wieje wiatr i dmucha w żagle?
(rodzic włącza suszarkę i kieruje strumień powietrza na cienki, biały materiał, np. firanę).

– A może połowimy ryby? (naśladowanie rękoma ruchu trzymania i zarzucania wędki).

– Teraz czas na kąpiel! (dziecko porusza dłonią w misce z wodą).
– Odpoczywamy. (dziecko wsłuchuje się w odgłosy przyrody: https://www.youtube.com/watch?v=_ogL3U5fZ7I)

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Opracowała: I. Winiszewska

Facebooktwitter