Uczymy się i bawimy w domu – propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Ćwiczenia rozwijające percepcję dotykową.
• Masaż różnych części ciała dłońmi lub jeśli są dostępne w domu różnego rodzaju masażery np. wałek do masażu, rękawica do masażu lub piłeczka rehabilitacyjna.
• Manipulowanie (obracanie w dłoniach, dotykanie całą dłonią, pojedynczymi palcami – przedmiotami o różnej fakturze (miękkie, twarde, gładkie, chropowate itp.).
• Zabawy z wodą (ciepłą-zimną – osoby bardziej sprawne manualnie wyjmowanie guzików, zabawek, piłeczek z wody itp.).
• Masaż palców w wodzie.
• Zabawy z ugotowanym ryżem lub makaronem (produkty podajemy ciepłe, można dodać do nich barwniki spożywcze lub farby – jeśli dziecko nie będzie wkładać do buzi, i ugniatamy, przesypujemy, formujemy kule itd. ).
• Masaż twarzy wg Castillo Moralesa.
Podczas masażu dziecko leży na plecach tyłem, z głową ustabilizowaną między nogami terapeuty. Cisza motoryczna rozpoczyna ćwiczenia wstępne. Jedna ręka terapeuty leży pod potylicą dziecka, druga na klatce piersiowej, lekko ją uciskając. Następnie masujący rozciąga kark podopiecznego, odchylając jego głowę do tyłu i do przodu. Kolejny krok to stymulacja neuromotorycznych punktów twarzy (przedstawionych na poniżej ilustracji). Jedna ręka trzyma okolicę potylicy, druga stymuluje: punkt dna jamy ustnej, punkt podbródka, punkt wargi górnej i punkt gładzizny. Następnie przechodzi się do parzystych punktów (jednocześnie po lewej i prawej stronie): punkty kąta oka, punkty skrzydełek nosa, punkty kąta ust, punkty żwacza. Każdy punkt stymulowany powinien być przez kilka sekund poprzez lekki ucisk, wibrację, rozciąganie, ugniatanie, głaskanie.

1. punkt gładzizny nosa
2. punkt kąta oka
3. punkt skrzydełka nosa
4. punkt wargi górnej
5. punkt kąta ust
6. punkt bródki
7. punkt dna jamy ustnej

Opracowała: I. Winiszewska

Facebooktwitter