Uczymy się i bawimy w domu – zabawy paluszkowe

Dlaczego warto bawić się w zabawy paluszkowe:
• poprawiają sprawność manualną dziecka, która potrzebna jest przy wykonywaniu czynności wymagających precyzyjnych ruchów rąk, np. przy ubieraniu się, pisaniu, rysowaniu, manipulowaniu różnymi przedmiotami. Ich zaletą jest to, że można się w nie bawić z dziećmi, które są zbyt małe, aby stosować ćwiczenia i zabawy manipulacyjne tj. wycinanie, lepienie, układanie z klocków, rysowanie
• wpływają na umiejętność komunikowania. Dziecko podczas zabaw uczy się podstawy dialogu, jaką jest naprzemienność
• budują pozytywny emocjonalny kontakt pomiędzy dzieckiem, a osobą z którą się bawi
• pomagają się zrelaksować i skoncentrować na konkretnej czynności, co małym dzieciom często przychodzi z trudem
• ułatwiają orientację w schemacie własnego ciała. Dziecko uczy się, jak się nazywają i gdzie znajdują poszczególne części jego ciała
• wpływają korzystnie na rozwój mowy dziecka, wzbogacając jego słownictwo. Dziecko powtarzając za prowadzącym zabawę, uczy się poszczególnych słów, z czasem zapamiętując je
• są atrakcyjnym sposobem na spędzenie z dzieckiem czasu

Rodzinka (dotykamy kolejno paluszków dziecka, zaczynając od kciuka)
Ten duży- to dziadziuś
A obok – babunia
Ten w środku -to tatuś.
A przy nim- mamunia.
A to jest- dziecinka mała
A to- moja rączka cała!

Idzie myszka
Idzie myszka do
braciszka (prowadzimy palce po ręce dziecka)
Tu wskoczyła (szybko wsuwamy palec za kołnierz
lub pod koszulkę)
Tu się skryła. (wsuwamy rękę w rękaw)
Rączki robią klap, klap, klap
Nóżki robią tup, tup, tup.
Tutaj swoją główkę mam
I po brzuszku bam, bam, bam.
Buzia robi am, am, am
Oczka patrzą tu i tam.
Tutaj swoją główkę mam,
I na nosku sobie gram.

Grota misia
Tu jest grota. (pokaż pięść)
W środku miś (zegnij kciuk i wsadź pod złożone
palce)
Proszę, misiu, na dwór wyjdź (zastukaj w
pięść)
O! Wyszedł miś. (wysuń kciuk)

Sroczka
Tu sroczka kaszkę warzyła.
Dzieci swoje karmiła.
Temu dała – na łyżeczce,
Temu dała – na miseczce,
Temu dała – na spodeczku,
I dla tego? Nic nie miała!
Frr ! – po więcej poleciała.

Co ja tu mam
Tu paluszek, tu paluszek
Kolorowy mam fartuszek
To jest rączka, a to druga
Tu jest nosek
Tu ząbeczki
A tu buzia na ploteczki
To jest rączka, a to druga
Popatrz – oczko do mnie mruga!

Dla grzecznych dzieci
Dla grzecznych dzieci słoneczko świeci (rączki w górę)
A dla niegrzecznych?… wcale nie świeci(kiwamy palcem)
Rybki pływają (złożone rączki naśladują płynącą rybkę)
Ptaszki fruwają (machamy „skrzydełkami”)
Motylek poleciał w daleki świat (truptamy w dowolnym kierunku)

Rzeczka
Płynie, wije się rzeczka (rysujemy na plecach maluszka linię)
Jak błyszcząca wstążeczka (delikatnie drapiemy je po plecach)
Tu się srebrzy, tam ginie (wsuwamy palce za kołnierzyk)
A tam znowu wypłynie (przenosimy dłoń pod paszkę i szybko wyjmujemy).

Kotek
Umył kotek łapki (pocieramy dłonią o dłoń)
Umył kotek nosek (głaszczemy nos)
Więc mu na śniadanie
Miskę mleka niosę (ręce składamy w łódeczkę)
Myję Julcia rączki(pocieramy dłońmi)
Buzia – aż się świeci (głaszczemy policzki)
Czysty chce być kotek
Cóż dopiero dzieci (rozkładamy ręce)

Kanapka
Najpierw chleb pokroję.
(uderzamy lekko brzegami dłoni po plecach dziecka)
Potem posmaruję.
(głaszczemy plecki dziecka)
Na to ser położę.
(przykładamy po kilka razy dłonie do pleców)
Pomidora dołożę.
(rysujemy kółeczka na plecach)
I posolę, i popieprzę.
(przebieramy palcami po pleckach)
Żeby wszystko było lepsze.
(masujemy)
Już nie powiem ani słowa,
(ugniatamy delikatnie)
bo kanapka jest gotowa.
(robimy wielkie „aaaaam”, chwytamy dziecko i zjadamy!)

Paluszek i gruszka
To jest kciuk – najgrubszy paluszek,
To wskazujący, co narwie nam gruszek,
Ten trzeci je podniesie,
A czwarty do domu zaniesie.
A tu mamy maluszka,
Co wrzuca gruszki do brzuszka.

Kominiarz
Wchodzi kominiarz po drabinie.
Fiku – miku i już jest w kominie…

Pada deszczyk
Pada deszczyk
kapu – kap, kapu -kap, kapu – kap,
Mokną drzewa, że aż strach
kapu – kap, kapu – kap, kapu – kap
Wieje wiatr osusza drzewa
szus – szus – szus, szus – szus – szus
Widać taka jest potrzeba
szus – szus – szus, szus – szus – szus

Rak
Idzie rak nieborak,
Jak uszczypnie będzie znak.
Idzie rak nieborak,
Raz do przodu, a raz wspak.

Dzwon
Dzwoni wielki, duży dzwon:
Bum – bom, bum – bom.
Dzwoni średni, mniejszy dzwon:
Bim – bam -bom, bim – bam -bom.
Dzwoni całkiem mały dzwonek:
Bim – bim -bim, Dzyń – dzyń – dzyń.
Dzwonią malutkie dzwoneczki:
Dzyń -dzyliń, dzyń – dzyliń.

Gdzie jest…
Gdzie jest kciuk? Gdzie jest kciuk?
Jestem tu. Jestem tu.
Jak się pan czuje? Dobrze, dziękuję.
Muszę już iść. Muszę już iść.
Każda rączka, każda rączka, pięć paluszków ma.
Paluszki składamy,
wszystkimi klaskamy: raz i dwa, raz i dwa.
Pięć paluszków, pięć paluszków prawa ręka ma, lewa ręka ma.
Paluszki witamy, głośno przeliczamy, ty i ja, ty i ja.

Źródło: Krzysztof Sąsiadek „Zabawy Paluszkowe”

Opracowała: A Klepacka-Fiejdasz

Facebooktwitter