Po wypełnieniu obowiązków szkolnych i domowych można mile i aktywnie spędzić czas wolny z dzieckiem w ramach „świetlicy domowej”. Oto kilka propozycji – w części pewnie znanych, ale mamy nadzieję, że każdy z Państwa znajdzie jakąś nową zabawę, która przysporzy radości zarówno dziecku jak i Wam.
1. Przewlekanki
Zrobienie przewlekanki to bardzo prosta sprawa. Potrzebujemy tylko: kartonu, dziurkacza i sznurówki. Wycinamy karton w jakiś ciekawy kształt (atrakcyjny dla dziecka), możemy go pokolorować, ozdobić. Robimy w nim dziurki i pozwalamy dziecku przewlekać przez nie sznurówkę.
2. Poszukiwacz skarbów
Do tej zabawy potrzebujemy plastikowy ażurowy kosz (taki jak wiele z nas używa do prania). Przewlekamy przez niego włóczkę, do środka wkładamy różne zabawki, a później prosimy o wyłowienie konkretnego misia tak, aby nie zahaczyć o sznurek (jeśli dziecko ma taką możliwość). Dla ożywienia zabawy można do nitek przyczepić drobne dzwoneczki, które zasygnalizują dotknięcie sznurka.
3. Sensoryczny woreczek
Sensoryczny woreczek to coś, co dzieci uwielbiają. Potrzebujemy woreczka z zapięciem, żelu do włosów i wybranych ozdób np. brokatu, cekinów, ruchomych oczek itp. Umieszczamy je razem z żelem w woreczku, dokładnie zamykamy i wręczamy dziecku. Przyjemna w dotyku maź sprawi, że przez dłuższy czas nie będzie się mogło od niego oderwać.
4. Chrupkowa wieża
Wieżę można budować nie tylko z klocków. Świetna zabawa jest na wyciągnięcie ręki z produktów, które każdy ma w domu. Na środku talerzyka przyklejamy kulkę z plasteliny lub ciastoliny, wkładamy do niej patyczki od szaszłyka lub makaron spaghetti. Dookoła rozkładamy płatki śniadaniowe o okrągłym kształcie i z dziurką w środku, np. cherios. Komu uda się nawlec najwięcej kółeczek na patyczki?
5. Zabawa w namiot
Kto z nas nie pamięta z dzieciństwa zabawy w budowanie bazy, szałasu czy namiotu? Możemy sobie to przypomnieć, a przy okazji dostarczyć dziecku mnóstwa wrażeń sensorycznych. Najprostszym sposobem na zbudowanie takiej fortecy w domu jest wykorzystanie stołu. Na blacie rozkładamy koce tak, by sięgały ziemie, a końce dociążamy poduszkami. I wtedy od naszej kreatywności i upodobań dziecka będzie zależało, co będziemy w tym namiocie robić. Możemy rozwiesić kolorowe lampki, włączyć cichą muzykę i mamy miejsce do wyciszenia. Możemy też świecić latarką z zewnątrz w różne miejsca koca, tak by dziecko podążało wzrokiem. W środku można bawić się w sklep, przyjęcie dla misiów lub garaż dla samochodów.
6. Zabawa badawcza „Co tonie, a co nie tonie w kałuży?”
Potrzebne będą: miska z wodą, kilka lekkich przedmiotów (np. piórko, łupinka orzecha, korek, zakrętka plastikowa, kaczuszka) i ciężkich przedmiotów (np. klucz, drewniany klocek, moneta). Dziecko wrzuca do miski kolejne przedmioty i wspólnie z rodzicem zastanawia się, dlaczego część z nich tonie, a część nie.
7. Gry
Być może w Państwa domu są gry tj. Dobble, Mistakos, Pędzące Żółwie czy Domino. Jeśli tak, to warto po nie sięgnąć.
8. Gra on -line
Ruletka – “co dziś zrobię?” – dziecko za pośrednictwem myszki klika hasło: zakręć i koło aktywności wybiera zadanie do wykonania
https://wordwall.net/pl/resource/910345/co-dzi%C5%9B-zrobi%C4%99
9. Zabawy muzyczno – ruchowe (dla młodszych dzieci)
Zabawy z pokazywaniem są bardzo lubiane przez dzieci. Oto kilka przykładów piosenek przy których dzieci będą się świetnie bawić „Jestem muzykantem konszabelantem”, „Idziemy do ZOO”, „Żabie kroki”, „Skrzypki”
„Tak – nie”- https://www.youtube.com/watch?v=LITj8pHRlw0
„Kurka” – https://www.youtube.com/watch?v=RM4TuFvxfQA
„Koniki” – https://www.youtube.com/watch?v=r8qvgiG0GXA
„Zabawa w pociąg” – https://www.youtube.com/watch?v=kpVkqTKM1q8
10. Zabawy ruchowe (dla młodszych dzieci)
Ciekawe są warsztaty znanego i lubianego Pana Miłosza : Program „Tuptaj Średniaczku” i „Tuptaj Starsza
Miłej zabawy życzą wychowawcy świetlicy szkolnej; M.Pacura, B.Banaś, A.Drozdek, J.Gorczyński, Ł.Grądalski, G.Koszler, M.Tokarz