Propozycje kilku prostych i przyjemnych sposobów na wsparcie dziecka z trudnościami z zakresu integracji sensorycznej. Zachęcamy do wspólnego ćwiczenia, które pozwoli na odczucie na własnych ciele oddziaływania różnych bodźców.
- Zające
skakanie w różnych kierunkach i z obrotami ciała, zeskakiwanie z niewielkiego przewyższenia (np. pierwszego stopnia schodów, poduszki), wskakiwanie w oznaczone pole, gra w klasy, skakanie na skakance, przeskakiwanie przez gumę. - Duży – mały
szybkie kucanie i wstawanie. - Turlanie
turlamy się po dywanie się z równoczesnym przenoszeniem elementów do celu, zbieranie elementów po każdym obrocie, turlanie się po rozłożonych różnej twardości poduszkach na dywanie. - Kręciołki
kręcimy się w siadzie, na brzuchu i na plecach na kocyku na śliskiej podłodze, na obrotowym krześle. - Bieganie
wykorzystujemy zabawę w berka, rozgrywamy mecz piłki nożnej, biegamy wokół jakiegoś przedmiotu, krzesełka, stołu, dużej zabawki ze zmianą kierunku. - Światełko
w staniu plecami do ściany świecimy na określone punkty na ścianie ( po prawej, po lewej stronie, nad głową, na górze i między nogami na dole) w coraz szybszym tempie. - Siłowanie
siadamy na podłodze i mówimy „spotkałeś na swojej drodze ogromny kamień, spróbuj go przepchnąć”, stojąc plecami do ściany odpychamy się od niej obiema rękoma ze skrętem tułowia na przemian. - Koguty
w pozycji stojącej lub w siedzącej przepychamy się z drugą osobą. - Cyrkowiec
chodzenie po narysowaniej linii stopa za stopą: przodem, tyłem, bokiem. - Ciągnięcie, pchanie
zachęcamy do ciągnięcia (pchania, podnoszenia) ciężkich przedmiotów tj. woda mineralna, wiaderko z woda, ziemią (ciężar dostosować do możliwości dziecka). - Kucharz
zachęcamy dziecko do wspólnego gotowania : wyrabiania ciasta, mieszania składników, ubijania piany, odmierzania składników, kosztowania i wąchania różnych przypraw i potraw.
Źródło: M.Okrzasa Materiały szkoleniowe dla terapeutów
Opracowała: K.Biel