Uczymy się i bawimy w domu – propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Zabawy stymulujące zmysły:
Zabawy stymulujące zmysł dotyku:
Przeciwieństwa – Dotykamy na przemian przedmiotów ciepłych – zimnych, gładkich – szorstkich, twardych – miękkich, suchych – mokrych.
Rękawiczki dotykowe – Badamy dotykiem zawartość poszczególnych rękawiczek a później wyszukujemy wśród nich pary. (do rękawiczek lateksowych wsypujemy kaszę, groch, mąkę, piasek, robimy pary).
Zabawy stymulujące zmysł wzroku:
Bańki mydlane – Puszczamy bańki mydlane i zachęcamy dziecko aby je łapało do kubeczka lub przebijało paluszkiem
Tęczowa lampa -Skupiamy uwagę dziecka na świetle latarki przebijającym przez kolorowe bibuły (nakładamy bibułki na latarkę)
Zabawy stymulujące zmysł słuchu:
Grzechotki (grające puszki)- Do małych, plastikowych , nieprzeźroczystych pojemników wsypujemy różnego rodzaju materiały (muszle, groch, piasek itp.), zachęcamy dziecko do potrząsania nimi i wyszukiwania wśród nich par
Odgłosy muzyki – Puszczamy dziecku dźwięki instrumentów muzycznych a następnie wskazujemy na ilustracji. Zachęcamy dziecko do muzykowania na dostępnych instrumentach (bębenku, cymbałkach, trójkątach, talerzach itd.)
Zabawy stymulujące zmysł węchu:
Masażyk z zapaszkiem- Masujemy dłonie, twarz dziecka zapachową oliwką lub używanym przez dziecko kremem
W łazience -Wraz z dzieckiem wąchamy różnego rodzaju mydła, pasty do zębów, żele, płyny do kąpieli, kremy, perfumy, szampony
Zabawy stymulujące zmysł smaku:
Wody smakowe -Zachęcamy dziecko do smakowania wody zmieszanej z różnymi produktami (cukrem, solą, cytryną) i różnymi sokami
Owoc czy warzywo? – Zachęcamy dziecko do próbowania z zamkniętymi oczami warzyw i owoców, a następnie prezentujemy konkretne warzywo lub owoc
Zabawy stymulujące zmysł równowagi:
Hamak – Dwie osoby dorosłe trzymając koc za końce huśtają na boki leżące w nim dziecko
Huśtawka Kołyszemy siedzące przed nami dziecko (dziecko może siedzieć tyłem do nas w objęciu) w tył – przód, na boki.

Opracowała: A. Klepacka-Fiejdasz

Facebooktwitter