Przedstawiam propozycje kilku prostych i przyjemnych sposobów na wsparcie dziecka z trudnościami z zakresu integracji sensorycznej. Zapraszam również do wspólnej zabawy z FILMEM.
W tym tygodniu zachęcamy do ćwiczeń stymulujących układ przedsionkowy (odpowiedzialny m.in. za ruch i równowagę, napięcie mięśniowe, koordynację).
• Bujanie w fotelu z otwartymi i zamkniętymi oczami
• Turlanie się po dywanie
• Pajacyki, słony, skręty tułowia
• Bieganie ze zmianą kierunków
• Dziecko siedzi na kocu, a dorosły chwyta za rogi i ciągnie po pokoju/można w ten sposób przewozić różne zabawki
• Skakanie na jednej nodze (albo na obu nogach) w określonym kierunku na polecenie dorosłego
• Dorośli bujają dziecko w kocu do przodu, do tyłu, na boki
• Naśladowanie ruchów dorosłego – zabawa w „rób to, co ja” – turlanie, skakanie, czołganie się, czworakowanie, robienie wagi, jaskółki, podskoki itp.
• Zbijanie baniek mydlanych ręką, nogą, rakietkami, łapanie baniek oburącz, w kubeczki
• Skakanie, przewracanie się na materac dmuchany (materac napompowany nie na max)
• Stawiamy dwa krzesła jedno za drugim, siadamy na nich wraz z dzieckiem i udajemy, że jedziemy samochodem, kręcimy kierownicą (przechylamy się na boki), hamujemy i dodajemy gazu (ruchy ciała do przodu i do tyłu), jedziemy po nierównej drodze (podskakujemy)
• Na podłodze rozmieszczamy gazety – są to kamienie w wodzie, idziemy gęsiego, przechodząc, skacząc z jednego kamienia na drugi, tak aby nie wpaść do wody
• Na podłodze kładziemy sznur/wstążkę/lub taśmę próbujemy (najlepiej boso)chodzić po leżącym sznurze, możemy także chodzić do tyłu, bokiem itp.
• Ćwiczenia na piłce typu “kangur”- balansowanie na piłce na brzuchu, plecach(jeżeli dziecko na to pozwala),można te ćwiczenia wykonywać wraz z dzieckiem
• Rozstawiamy meble i wszystko, co może służyć do zbudowania toru przeszkód (coś do przechodzenia pod/nad/przez, do wchodzenia i schodzenia) dziecko pokonuje tor przeszkód, w razie potrzeby możemy mu pomóc.
Opracowała: K.Biel