Ćwiczenia na ferie

W co możemy się pobawić z dzieckiem w domu – propozycje zabaw i ćwiczeń na ferie.
– Zabawa rozwijająca sprawność motoryczną rąk i aparatu oddechowego pt. „Gniotek”.
Przygotuj: balon, lejek, butelkę 500 ml, mąkę ziemniaczaną (lub kaszę, albo drobny groszek), sznurek ok. 8 cm, włóczka pocięta na 15 kawałków ok. 8 cm, pisak niezmywalny.
Wykonanie: wsyp mąkę (kaszę lub groszek) do połowy butelki za pomocą lejka, nadmuchaj niewielki balon, skręć go przy otworze i naciągnij końcówkę na szyjkę butelki, obróć butelkę i przesyp mąkę do balona, zawiąż otwór sznurkiem i przywiąż w tym miejscu kawałki włóczki, tak powstanie czupryna, namaluj pisakiem niezmywalnym oczy, nos i usta. Gniotek jest gotowy do ściskania, zmienia śmiesznie swój kształt, a w czuprynę dmuchaj tak, aby włóczkowe włosy uniosły się do góry.
Uwaga: zabawka nie nadaje się dla dzieci, które wkładają wszystko do ust i przegryzają.
– Zabawa rozwijająca pamięć słuchową pt. „ Kuchenna orkiestra”.
Przygotuj: szalik, łyżkę, szklankę, garnek, pokrywkę (wersja trudniejsza: więcej naczyń np.
szklana butelka pusta i częściowo napełniona wodą, garnuszek, miska plastikowa itp… przedmioty znajdujące się w waszej kuchennej szafce).
Wykonanie: dziecko uderza łyżką o szklankę i stara się zapamiętać dźwięk, później w garnek i pokrywkę, następnie zawiązujemy mu oczy szalikiem, uderzamy łyżką w szklankę i pytamy „W co uderzam?”, analogicznie postępujemy z pozostałymi przedmiotami. Kiedy dziecko nauczy się rozpoznawać wszystkie trzy odgłosy, uderzamy w dwa przedmioty po sobie np. w szklankę i garnek – pytamy „Co słyszałeś?”, potem zmieniamy kolejność przedmiotów, następnie zamieniamy szklankę na pokrywkę itp…
Kolejny stopień trudności to rozpoznanie trzech przedmiotów po sobie, później zmieniamy kolejność przedmiotów w naszej orkiestrze (wersja trudniejsza to dodanie większej ilości przedmiotów). Jeśli dziecko nie mówi, to pokazuje palcem, co słyszało.
– Zabawa usprawniająca narządy artykulacyjne pt.”Robimy porządki”.
Przygotuj: dżem, miód lub nutellę, (może być ketchup, majonez) oraz łyżeczkę i lustro.
Wykonanie: posmaruj wybranym produktem wałek dziąsłowy (miejsce wybrzuszone za górnymi zębami) i czubkiem języka zlizuj substancję tak, aby usta były cały czas otwarte (najlepiej bawić się w to przed lustrem, dla ułatwienia można ręką trzymać się za brodę zapobiegając zamykaniu ust – to język ma się podnosić do góry).
Wersja trudniejsza: smarujemy wałek dziąsłowy i policzki od środka – zlizujemy substancję czubkiem języka.

Opracowane na podstawie:
Zenobia Bogdanowska: Zabawy i ćwiczenia rozwijające słuch i uwagę słuchową dziecka,
https://neuroflow.pl>dla rodziców
Mądre Słówka Centrum Terapii i Edukacji: Ćwiczenia aparatu artykulacyjnego, https://madreslowka.pl
https://mojedziecikreatywnie.pl
Opracowali: logopedzi

Facebooktwitter