Żywioły – Powietrze
Symulacja poprzez zmysły:
Smaku – badanie wysuniętym językiem strumienia powietrza z wiatraka,
z suszarki ( ciepłego, zimnego) lub odczuwanie podmuchu wiatru podczas spaceru, czy wyglądania przez okno
Węchu – wąchane strumienia powietrza z wiatraka, z suszarki ( ciepłego, zimnego)
Dotyku – dotykanie, łapanie strumienia powietrza z wiatraka, z suszarki ( ciepłego, zimnego),wystawianie rąk w stronę wiejącego wiatru na spacerze, czy wyglądania przez okno
Słuchu – słuchanie odgłosów suszarki, wiatraka, wiatru wiejącego np. podczas
spaceru, słuchanie odgłosów zjawisk atmosferycznych z nagrań CD
Wzroku – obserwowanie ruchu wiatraczka, na który skierowany jest strumień
powietrza lub śledzenie wzrokiem uciekającego balona, z którego gwałtownie
wypuścimy powietrze. Oglądanie liści poruszanych przez wiatr podczas spaceru czy balona jak porwany jest przez wiatr, a może spacer z latawcem ,tak jak na ilustracji
Aktywności:
Plastyczna – ozdabianie wiatraczka kolorowymi cekinami.
Dziecko otrzymuje wiatraczek z papieru, nakleja na niego cekiny lub listki z kolorowego papieru ( samodzielnie lub z pomocą).
Link do strony – Jak zrobić z papieru wiatraczek https://www.youtube.com/watch?v=ygLdnZb5IfE
Rozdmuchiwanie różnokolorowych kleksów z farb na kartce papieru
Ruchowa – naśladowanie wiejącego wiatru – słabego, silnego, huraganu – gestem, mimiką, ruchem ciała lub ruchu liści na wietrze, gałęzi drzew podczas spaceru.
„Jesteśmy wiatrem” zabawa ruchowa, dzieci otrzymują piórka, kartki papieru i dmuchając wprawiają je w ruch – tworzą wiatr. Improwizacja ruchowa na świeżym powietrzu ,,taniec z wiatrem”. Spacer po ogrodzie z wiatraczkiem z wykonanym przez siebie lub z balonami.
Muzyczna – słuchanie piosenek np.:
,,Psotny wiatr” https://www.youtube.com/watch?v=D67CXHGNrjY
„Bal baloników” https://www.youtube.com/watch?v=q4H92sS01Ac
„ Figlarny wiatr” https://www.youtube.com/watch?v=L09G-rCdEP8
Zabawy ruchowe przy piosenkach np.
,,Baloniku nasz malutki…” https://www.youtube.com/watch?v=SRldrPp9Los
Zabawa muzyczna ,,Wiatr gra i śpiewa” – naśladowanie szumu, szelestu wiatru przy użyciu folii aluminiowej, rękawiczek foliowych, torebek papierowych.
Komunikacja werbalna i niewerbalna:
Rozwój mowy – słuchanie szumu wiatru, wiatraka, oglądanie, nazywanie i wskazywanie np. suszarki do włosów, balonów.
Opracowała: B. Banaś