Uczymy się i bawimy w domu – propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Ćwiczenia usprawniające/rozwijające orientację w schemacie własnego ciała:

Śpiewamy albo mówimy z równoczesnym dotykaniem lub wykonywaniem gestów na poszczególnych częściach ciała:

1. Piosenka „Pokaż proszę…” (wykonujemy gesty sami albo prowadząc ręce uczestnika zajęć po jego ciele)

Pokaż (imię) gdzie masz oko (albo sami albo razem z ręką uczestnika zajęć dotykamy delikatnie oka)
Gdzie masz ucho (dotykamy ucha)
A gdzie nos (dotykamy nosa)
Gdzie masz rękę (dotykamy całej ręki od ramienia do dłoni)
Gdzie masz nogę (dotykamy nogę od uda do pięty)
Gdzie na głowie rośnie włos (głaszczmy po włosach)
Daj mi rękę (chwytamy dłoń uczestnika zajęć tak jakbyśmy się z kimś witali)
Tupnij nogą (pomagamy tupnąć nogą o ziemię albo w pozycji stojącej np. w pionizatorze albo
na leżąco jeśli jest możliwość zginamy delikatnie nogę w kolanie i uderzamy stopą o ziemię lub jeśli nie ma możliwości zgięcia nogi w kolanie, prostą nogą delikatnie unosimy do góry i opuszczamy na ziemię)
Kiwnij głową tak (można albo tylko dotknąć obiema dłońmi głowy albo
delikatnie pokiwać w górę i w dół, tak jak kiwamy głową na zgodę)
I nie (adekwatnie jak powyżej tyle, że jeśli zdecydujemy się na wykonanie ruchu ruszmy
delikatnie głową w prawo i w lewo jak przy zaprzeczaniu)
Klaśnij w ręce (składamy dłonie jak przy klaskaniu)
Hop do góry (chwytamy za ręce i podnosimy ramiona do góry)
Razem pobawimy się (można wykonać ruch jak podczas tańczenia, naprzemiennie trzymając
za dłonie uczestnika zajęć przyciągamy i prostujemy ręce).

2. Piosenka „Tu paluszek…” (wykonujemy gesty na ciele uczestnika zajęć – raczej dla młodszych uczestników zajęć)

Tu paluszek (dotykamy palec wskazujący u jednej ręki)
Tu paluszek (dotykamy palec wskazujący u drugiej ręki)
Tu pośrodku jest mój brzuszek (przykładamy nasze ręce do brzucha)
Tutaj rączka (dotykamy jednej ręki od ramienia do dłoni)
I tu druga (dotykamy drugiej ręki od ramienia do dłoni)
A tu oczko sobie mruga (przykładamy nasz palec obok oka)
Tu są usta i ząbeczki (obrysowujemy kształt ust)
Tu wpadają cukiereczki (przejeżdżamy naszą dłonią od szyi do brzucha)
Tu jest nóżka (dotykamy jednej nogi od uda do pięty)
I tu nóżka (dotykamy drugiej nogi od uda do pięty)
Chodź zatańczyć jak kaczuszka (możemy połaskotać pod stopami)

3. Wierszyk „Kropka kropeczka” (wykonujemy gesty na ciele uczestnika zajęć)

Oczko (przykładamy palec obok jednego oka uczestnika zajęć)
Oczko (przykładamy palec obok drugiego oka uczestnika zajęć)
Nosek (przejeżdżamy palcem po nosie uczestnika zajęć)
Buźka (przejeżdżamy palcem w poprzek ust)
To jest moja główka (palcem obrysowujemy na około twarz)
Ręce (przejeżdżamy od ramienia do dłoni po jednej ręce)
Ręce (przejeżdżamy od ramienia do dłoni po drugiej ręce)
Myjemy w łazience (pocieramy dłonie tak jak przy myciu)
Nogi (przejeżdżamy od uda do stopy po jednej nodze)
Nogi (przejeżdżamy od uda do stoy po drugiej nodze)
Do samej podłogi (uderzamy głośno o podłogę, tak aby uczestnik zajęć mógł usłyszeć dźwięk).

4. Wierszyk „Nasze ręce” (wykonujemy gesty razem z uczestnikiem zajęć)

Najpierw rączki się witają (wykonujemy gest jak przy podawaniu dłoni na powitanie)
Potem w piąstki zamykają (zamykamy dłonie/dłoń w piąstkę)
Robią także duże fale (podnosimy ręce do góry i falujemy nimi)
I nie męczą się tym wcale (machamy jedną dłonią jak przy zaprzeczeniu)
Potem kręcą kołowrotka (kręcimy rękoma kołowrotka)
Czeszą włosy niczym szczotka (przeczesujemy dłonią włosy)
Jak kocury groźnie drapią (otwartą dłonią wykonujemy gest jakbyśmy chcieli coś podrapać powietrze)
I w powietrzu muchy łapią (machamy rękoma na boki jakbyśmy chcieli odgonić muchę)
A gdy zmęczą się zadaniem
To odpoczną na kolanie (kładziemy dłonie na kolanach).

Opracowała: J. Szostak

Facebooktwitter