Przedstawiamy Państwu kolejne propozycje na wspólną i radosną „domową świetlicę”.
• Praca „Sensoryczne stopy”
Potrzebne będą: tektura, materiały o różnej fakturze: groch, kasza, waciki, gąbka, słomki do napojów, sztuczne futerko, folia bąbelkowa.
Wykonanie: Odrysowywanie stóp dziecka na tekturze (bez palców) – lewą i prawą, każdą po dwa
razy. Następnie swoich stóp – dobrze jest mieć 8 stóp, a nawet i więcej. Wycinanie „stóp”. Rysowanie na kartkach bloku kolorowego pomniejszonych stóp i przyklejanie na „stopy tekturowe”. Przyklejanie (np. klejem Magic) na „stopach kolorowych” materiałów: na jednej stopie np. groch, na drugiej np. waciki itd.
Sposób zabawy: Dzieci mogą chodzić gołymi stopami po ułożonych śladach stóp, układać ścieżki ze stóp ozdobionych materiałami o podobnej fakturze np. miękkie, twarde, układać ścieżki np. z samych lewych stóp, układać rytmy np. prawa, lewa stopa lub jeśli będzie więcej stóp – prawa, prawa, lewa stopa.
• Zabawa „Telefon”
Do tej powszechnie znanej zabawy potrzebujemy: 2 kubki plastikowe lub papierowe i sznurek lub mocną nitka. W dnie kubeczków robimy dziurki i przewlekamy przez nie sznurek/nitkę, zawiązujemy supeł. Mocno naciągamy sznurek/nitkę i mamy telefon gotowy do zabawy: możemy udawać, że z kimś rozmawiamy, powtarzać słowa, mówić cicho/głośno, cienkim/grubym głosem.
• Zabawa ,,Wdech – wydech”
Podrzyjcie papier na małe kawałki i przy użyciu słomki na wdechu przenoście małe skrawki np. z talerzyka na talerzyk. Można także położyć papierek na dłoni i za pomocą siły własnego wydechu wprawić go w ruch.
• Malowanie obrazków przez folię
Potrzebne będą: biała kartka z bloku technicznego (najlepiej A3), farby plakatowe, folia spożywcza przeźroczysta.Na kartce należy umieścić kilka kolorowych kropli farb, przyłożyć folią i pozwolić dziecku…tworzyć! Uwaga! Dobrze jest podłożyć ceratę lub nieużywane prześcieradło.
• Mała cukiernia
Przepis na domową ciastolinę: 2 szklanki mąki, 1 szklanka soli, 2 łyżki oleju roślinnego, 2 płaskie
łyżki proszku do pieczenia, 1,5 szklanki gorącej wody. Wszystkie składniki należy wymieszać i intensywnie ugniatać, aż się połączą, a masa zrobi się zwarta i elastyczna. Ciastolinę można zabarwić, dodając do podzielonej na części masy barwniki spożywcze. Ciastolinowe ciastka mogą mieć różne wielkości, kształty i kolory. Do zabawy przyda się wałek i wykrawaczki do ciastek.
• Dodaj swój ruch
Do tej zabawy potrzebujemy kilku osób, może to być np.mama, tata i rodzeństwo. Siedzimy blisko siebie. Losowo wyznaczamy pierwszą osobę, która wstaje i wykonuje jakiś prosty ruch np. kręci palcem. Kolejny uczestnik gry powtarza po niej ten ruch i dodaje następny np. tupanie nogą. Każda kolejna osoba powtarza ruchy poprzedników i dodaje następny element np. kiwanie głową. Gra odbywa się bez słów, jeśli ktoś opuści jakiś ruch, to przerywamy i wspólnie pomagamy mu prawidłowo wykonać zadanie.
• ,,Idziemy i stop”
Stoimy na podłodze. Rodzic wydaje polecenie ,,idziemy” – dziecko (lub dzieci) chodzi w dowolnymkierunku. Na hasło ,,stop” dziecko stoi nieruchomo.Inny wariant zabawy (w sytuacji gdy mamy więcej uczestników) polega na tym, że każde z dzieci może w dowolnej chwili powiedzieć ,,stop”, stanąć w wybranej pozie, a reszta uczestników go
naśladuje do momentu, kiedy jedno z dzieci poda hasło ,,idziemy”.
• Skittlesowa tęcza
Jest to bardzo proste a zarazem efektowne doświadczenie, które z pewnością spodoba się dzieciom.Aby je wykonać potrzebujemy: cukierki skittlesy, biały talerzyk i szklankę z gorącą wodą.Cukierki układamy dookoła talerzyka, tak by stworzyły koło. Kiedy już mamy ułożone skittlesowe koło, na środek naczynia wlewamy ok. 6 łyżek gorącej wody. Teraz poprostu obserwujemy jak powstaje kolorowa tęcza.