Przedstawiamy Państwu kolejne propozycje na wspólną i radosną „domową świetlicę”.
1. Żelowy woreczek
Do zabawy potrzebny jest: strunowy woreczek, żel do włosów, różne kulki i koraliki lub guziki oraz taśma np. izolacyjna. Na woreczku za pomocą taśmy wyklejamy kwadrat oraz koło. Umieszczamy w niej żel. Do środka wrzucamy koraliki lub guziki w dwóch kolorach. Prosimy dziecko, aby jeden kolor koralików umieściło w kwadracie, a drugi w kole. Możemy dostosować tę zabawę do możliwości dziecka, poprzez dokładanie kolorów koralików lub tworzenie labiryntów, przez które będziemy je prowadzić. Najprostszą wersją tej zabawy jest po prostu czerpanie wrażeń sensorycznych z dotyku woreczka wypełnionego żelem.
2. Worek niespodzianek
Razem z dzieckiem zbieramy w domu różne przedmioty i umieszczamy je w np. w worku lub plecaku. Mogą to być szczotka do włosów, łyżka, piłka itd. – najlepiej żeby dziecko dobrze je znało i kojarzyło. Później prosimy dziecko aby z zamkniętymi oczami wylosowało jakiś przedmiot i odgadło co to jest.
3. Malowanie soli
Do tej zabawy potrzebujemy: miskę z solą, słoiki z wodą zabarwioną na różne kolory (używamy do tego barwników, farb lub bibuły) i pipetki lub małe łyżeczki. Prosimy dziecko, aby powoli dolewało kolorowej wody na sól. Pryskanie kolorowym płynem, obserwowanie jak barwy mieszają się razem, tworzenie rozmaitych obrazów niezwykle pobudza dziecięcą wyobraźnię. Taka zabawa manualna to również świetny trening małej motoryki.
4. Kalambury
Każdy z nas wie jak się gra w kalambury. Wystarczy je dostosować do możliwości dziecka i mamy naprawdę świetną zabawę dla wszystkich. Możemy ustalić z graczami, że pokazujemy np. tylko zwierzątka lub tylko czynności wtedy dzieciom będzie łatwiej odgadnąć i zabawa z pewnością sprawi im przyjemność.
5. Zabawa tematyczna w sklep
Zaaranżujcie sobie prawdziwy sklep taki z kasą (jeśli nie macie w domu zabawkowej, może za nią posłużyć kartonowe pudełko) i wieloma produktami. Zmieniajcie się rolami w miarę możliwości. W tej zabawie możecie ćwiczyć z dzieckiem kategoryzowanie – układanie produktów według kategorii np. owoce, warzywa, zabawki oraz przeliczanie.
6. Tęczowy eksperyment czyli tęcza w słoiku
Do tego doświadczenia potrzebne są składniki, które z pewnością znajdziecie w swojej kuchni. A przy okazji możecie porozmawiać o gęstości cieczy. Na czym polega eksperyment? Na tym, że ciecze mają różną gęstość. Tak więc, może się okazać, że niektóre ciecze będą sobie leżeć jedna na drugiej i się nie zmieszają. Zatem przygotujmy z dzieckiem poniższe płyny i spróbujmy zgadnąć w jakiej kolejności powinny się znaleźć w słoiku.
Aby zrobić tęczę w słoiku lub szklance potrzebujemy: miód, płyn do naczyń, wodę, farbę lub barwnik spożywczy, olej. Można jeszcze eksperymentować z: mlekiem, płynem do kąpieli, syropem klonowym, płynem do prania lub płukania.
Sposób wykonania: Najpierw nalewamy do słoika miodu. Po chwili – płynu do mycia naczyń. Czekamy przez moment aż się odstoi. W międzyczasie farbujemy wodę na odpowiedni kolor – w zależności od tego w jakim kolorze mieliśmy płyn do naczyń. Dolewamy kolorowej wody i chwilę czekamy. Na końcu dolewamy olej.
7. Zabawa „Powódź”
Na ziemi układamy kartki z gazety. Dziecko biega i gdy słyszy hasło “powódź”, wskakuje na kartki. Na zdanie “woda opadła”, znowu biega. Z gry odpadają osoby, którym nie udało się “uciec” przed powodzią. Dobrze jest zaangażować całą rodzinę do zabawy!
8. Puzzle
Każdy lubi układać, niezależnie od wieku! Młodsze dzieci mogą układać Puzzle Maxi (24 lub 40 elementów) z ich ulubionymi bohaterami bajek.
Przyjemnej zabawy życzą wychowawcy szkolnej świetlicy: B. Banaś, A. Drozdek, J. Gorczyński, Ł. Grądalski, G. Koszler, M. Pacura, M. Tokarz