Czym jest powietrze? Jaki jest jego skład? Czy pusty kubek rzeczywiście jest pusty? Odpowiedzi na te pytania uzyskaliśmy na ostatnich zajęciach prowadzonych w ramach innowacji pedagogicznej „Poprzez doświadczenia i eksperymenty odkrywamy tajemniczy świat przyrody”. Przeprowadzając kilka prostych doświadczeń, wykazaliśmy że powietrze – niezbędne do życia ludzi, roślin i zwierząt, jest wszędzie…. Spotkanie rozpoczęliśmy od wykonania prostych ćwiczeń oddechowych, które na nowo pozwoliły nam “odkryć” niezwykłe właściwości powietrza. Kolejne eksperymenty pozwoliły nam wykazać, że na pozór pusty kubek, pełen jest powietrza. Aby tego dowieść do plastikowego kubka włożyliśmy papierowy ręcznik i powoli zanurzyliśmy kubek do góry dnem w misce z wodą. Po wyciągnięciu kubka z miski spostrzegliśmy, że papierowy ręcznik nadal jest suchy. Dlaczego tak się stało? To proste! Wypełniające kubek powietrze nie pozwoliło napełnić go wodą. Dopiero po zrobieniu dziurki w kubku, powietrze „uciekło” z jego wnętrza. Tym razem papierowemu ręcznikowi “nie uszło na sucho” Kolejne doświadczenie pozwoliło uczniom zrozumieć na czym polega sprężanie i rozprężanie powietrza pod wpływem temperatury. Założony na szklaną butelkę balonik, po włożeniu jej do ciepłej wody, sam napełnił się powietrzem! Stało się tak dlatego, ponieważ nagrzane w butelce powietrze zwiększyło swoją objętość i uniosło się do góry wypełniając wnętrze balonika. Najwięcej emocji dostarczyła uczniom „Latająca kulka”. Używając suszarki do włosów udowodniliśmy, że powietrze nie opływa równomiernie wokół „krzywych” przedmiotów. Zbyt ciężkie przedmioty również nie uniosły się do góry. Idealną okazała się być okrągła kulka, która imponująco wirowała w powietrzu. Dzięki prostym doświadczeniom uczniowie nie tylko przekonali się o niezwykłych właściwościach powietrza, ale także mieli okazję wejść w rolę “naukowca” i odkrywać tajemnice świata przyrody nieożywionej.
Zajęcia przygotowały panie: E. Maciejewska, J. Rosół, J. Bielak