Uczymy się i bawimy w domu – propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Zabawy stymulujące zmysły: dotyk, wzrok, słuch, węch, smak.

Zabawy stymulujące zmysł dotyku:
• „Wylepianie na plastelinie kaszą”: podobną zabawę można wykonać na podłożu z plasteliny, ciastoliny lub masy solnej. W tej wersji lepiej sprawdzą się różnorodne kasze, nasiona, makarony, popcorn, ryż, ryż preparowany, goździki, liście laurowe i inne przyprawy w większych ziarnach.

• Zabawa “hot dog” (potrzebne przybory: koc, gąbka, urządzenie do masażu wibracjami, duża gumowa piłka) – zawijamy dziecko w koc – głowa jest na zewnątrz; uciskamy, rolujemy; następnie poprzez nacieranie gąbką, ucisk, wibrowanie – udajemy , że dodajemy do “hot doga” przyprawy: ketchup, musztardę, krem śmietankowy itp.

• „Ścieżka z rękawiczek” – lateksowe rękawiczki wypełniamy różnego rodzaju ziarnami, np. siemię lniane, fasola, groch, ryż, itp. Można także wsypać do rękawiczek mąkę ziemniaczaną, sól. Wypełnione rękawiczki układamy na podłodze. Zadaniem dziecka jest przejść po ścieżce.

Zabawy stymulujące zmysł słuchu:
• Różnicowanie dźwięków, odgłosów dochodzących z otoczenia – słuchanie odgłosów szumiących drzew, wiatru, jadących samochodów, itp
• Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia, np. dźwięki wydawane przez suszarkę, telefon, dzwonek do drzwi.
• Zabawa w odnajdywanie ukrytego grającego przedmiotu.

Zabawy stymulujące zmysł wzroku:
• Zabawa „święcące świetliki” – wskazywanie części ciała świetlikami, chwytanie, wodzenie wzrokiem w linii poziomej i pionowej.

Zabawy stymulujące zmysł węchu:
• „Zapachowe zagadki” – do słoiczków wsypujemy ziarna kawy, kakao, cynamon, skórkę pomarańczy, liście mięty lub bazylii. Dobrze, żeby pojemniki nie były przezroczyste – wtedy bardziej skupiamy się na zapachu. Dzieci mogą podzielić słoiczki na te, które pachną dla nich ładnie lub brzydko, albo (jeśli przygotujemy po dwa słoiki z taką samą zawartością) odnajdywać pary identycznych zapachów.

Opracowała: J. Tutak

Facebooktwittergoogle_plus