Uczymy się i bawimy w domu – propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Stymulacja polisensoryczna wg. pór roku – Wiosna
Pora roku: wiosna
Żywioł: ziemia lub glina
Kolor: zielony
Smak: gorzko-kwaśny -cytryna
Dźwięk: bęben

Środki dydaktyczne: lampka, olejek – zapach cytrynowy, ziemia, plastikowy pojemnik, bębenek -jeśli nie ma to garnek i łyżka drewniana, cytryna pokrojona w plastry, cukier, płyty CD z muzyką relaksacyjną i odgłosami wiosny (śpiew ptaków, brzęczenie owadów), sadzonka rośliny, zielone chusta zielona.
1. Zapalenie lampki zapachowej – zapach cytrynowy. Podchodzimy do dziecka eksponując palącą się świeczkę. Obserwacja płomienia, cechy ognia: ciepły, jasny. Zwracamy uwagę na zasady bezpiecznego obchodzenia się z ogniem.
2. Rytualne powitanie dziecka piosenką oraz stymulacja dotykowo- węchowa ( masaż dłoni olejkiem o zapachu cytryny )
Piosenka-:
witaj (imię dziecka) x2
jak się masz x2
wszyscy cię witamy x2
bądź wśród nas x2
3. Masowanie dłoni dziecka olejkiem cytrynowym i wypowiadamy wierszyk.
Olejek, olejek w ręku mam
Olejek, olejek pięknie pachnie nam,
Olejkiem, olejkiem masuję dłonie twe,
Olejkiem witam Cię.

4. Opowiadanie o porze roku – wiośnie (pokazywanie ilustracji , eksponatów związanych z wiosną). Słuchanie „ Cztery pory roku Vivaldiego- Wiosna”.
5. Spotkanie z żywiołem – ziemia. Prezentujemy dziecku suchą ziemię w misce (dziecko bada ją dotykiem), następnie wlewa trochę wody z butelki do miski z ziemią, miesza z pomocą dorosłego ziemię z wodą, dotyka powstałą masę i lepią z niej proste formy w obu dłoniach (np. kulki, wałeczki itp.). Następnie sadzi swoją roślinkę (np. tulipan, trochę trawki, inny kwiat)
6. Muzykowanie na instrumencie – bębnie. Najpierw muzykuje dorosły, później próby podejmuj dziecko.
7. Zakładanie zielonej chusty głowę. Werbalne podkreślanie symbolicznego znaczenia zieleni dla wiosny.
10. Zastosowanie bodźców smakowych – podajemy cytrynę z cukrem.
11. Relaks przy spokojnej, wyciszającej muzyce.
12. Gaszenie lampki zapachowej.

 

Literatura:
J. Kielin, Rozwój daje radość, Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002

Opracowała: A. Klepacka-Fiejdasz

Facebooktwittergoogle_plus