Gabinet logopedyczny

W naszej szkole działa dobrze wyposażony gabinet logopedyczny, w którym pracują doświadczeni logopedzi. Uczniowie bardzo chętnie biorą udział w zajęciach logopedycznych. Metody pracy są dostosowane do ich potrzeb i możliwości. Specjaliści dbają o dobre samopoczucie uczniów, stwarzając ciepłą, serdeczną atmosferę. Gabinet wyposażony jest w pomoce multimedialne.
Ze względu na specyfikę zaburzeń mowy naszych uczniów już na samym początku, podczas diagnozy logopedycznej, logopeda ustala podstawową przyczynę utrudniającą porozumiewanie się. Mogą to być wady wymowy, ubogie słownictwo, trudności w rozumieniu mowy, budowaniu zdań czy trudności wynikające z braku rozumienia sytuacji społecznych. Terapia logopedyczna obejmuje zatem poszczególne umiejętności językowe, nie tylko jak jest to powszechnie kojarzone, wymowę poszczególnych głosek. Logopeda ustala priorytety terapii logopedycznej, a swoje oddziaływania dostosowuje do indywidualnych potrzeb i możliwości psychofizycznych ucznia.

Postępowanie logopedyczne obejmuje
1. Rozwijanie sprawności językowych: ćwiczenia artykulacyjne, leksykalne, fleksyjne, słowotwórcze i składniowe.
2. Nazywanie relacji przestrzennych.
3. Rozwijanie sprawności komunikacyjnych: społecznej, sytuacyjnej i pragmatycznej.
4. Ćwiczenia komunikacyjne w zakresie tworzenia form dialogowych
i monologowych, w tym opisu i opowiadania.
5. Budowanie wiedzy o otaczającej rzeczywistości w umysłach dzieci.
6. Wzbogacanie słownictwa biernego i czynnego.
7. Podtrzymywanie spontanicznej aktywności słownej.

Nasze publikacje

Młotek, trąba słonia, a może krasnoludek? W co może zamienić się język.

 

Logopedzi:
mgr Natalia Bełz – logopeda

mgr Dorota Stachowicz – logopeda

mgr Katarzyna Słowiak – logopeda

Ćwiczenia na ferie

W co możemy się pobawić z dzieckiem w domu – propozycje zabaw i ćwiczeń na ferie. – Zabawa rozwijająca sprawność motoryczną rąk i aparatu oddechowego pt. „Gniotek”. Przygotuj: balon, lejek, butelkę 500 ml, mąkę ziemniaczaną (lub kaszę, albo drobny groszek), sznurek ok. 8 cm, włóczka pocięta na 15 kawałków ok.…

czytaj

Rodzaje pamięci

Pamięć jest zdolnością do rejestrowania i ponownego przywoływania wrażeń zmysłowych, skojarzeń, informacji, występująca u ludzi, niektórych zwierząt i w komputerach. Sprawne funkcjonowanie pamięci jest konieczne dla poprawnego i zakończonego sukcesem procesu uczenia się. Zależy ono w dużej mierze od poziomu koncentracji. Pamięć należy zatem systematycznie ćwiczyć. Ćwiczenia te pełnią funkcję…

czytaj

Jak pomóc dziecku z afazją

Październik jest miesiącem osób z afazją rozwojową. Poniżej przedstawiamy podpowiedzi, sposoby, jak jako rodzice/opiekunowie możemy wspierać dzieci z afazją. W zakresie koncentracji uwagi: – Mówić wyraźnie i powoli, unikać przyśpieszonego tempa mowy nawet wtedy, kiedy zwracamy się nim do innych członków rodziny. – Kierować mowę bezpośrednio do dziecka, starać się…

czytaj

Zabawy z muzyką

Muzyka pełni bardzo ważną rolę w życiu człowieka. Jest lubiana zarówno przez dzieci, jak i dorosłych. Spędzając wolny czas w domu można bawić się muzyką, kształtując przy tym poczucie rytmu, nawiązując relację z drugą osobą. Ćwiczenia połączone z delikatną muzyką działają relaksująco. Poniżej kilka propozycji zabaw od szkolnych logopedów. 1.…

czytaj

Oddech dla mowy

W życiu codziennym rzadko zwracamy uwagę na sposób, w jaki oddychamy. Jest to bowiem tak naturalna, niezbędna do życia czynność fizjologiczna, że zwykle nie uświadamiamy sobie tego procesu. Oddychanie to nie tylko utrzymanie życia

czytaj