Uczymy się i bawimy w domu – propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Stymulacja zmysłu dotyku i wzroku uczestników naszych zajęć poprzez zabawki sensoryczne, własnoręcznie wykonane.
1.Piłka wodna
Potrzebujemy przezroczystą dmuchaną piłkę plażową ewentualnie koło do pływania. W piłce należy delikatnie wyciąć otwór i wrzucić do środka kolorowe przedmioty np. słomki plastikowe, klamerki, nakrętki plastikowe, koraliki, druciki kreatywne, wstążeczki, drewniane i/lub plastikowe kołki. Wlewamy do środka wodę. Możemy wsypać brokat – jeżeli go dodamy, warto wtedy dolać ok. 3 łyżki gliceryny farmaceutycznej. Dzięki temu zagęścimy wodę, co spowoduje dłuższe unoszenie się drobin brokatu w wodzie. Osuszamy i odtłuszczamy powierzchnię piłki przy nacięciu i zaklejamy bardzo dokładnie grubą taśmą przezroczystą lub taśmą montażową.
Sposób zabawy:
Wariant pierwszy: nalewamy tylko trochę wody bez powietrza, dziecko bawi się: dotykając piłkę, zgniatając ją dłonią/stopą, obserwując jak przedmioty przesuwają się
Wariant drugi: nalewamy trochę więcej wody, a w resztę wolnej przestrzeni w piłce nadmuchujemy powietrze, piłkę można wtedy turlać i obserwować co się dzieje w środku.
2.Książeczka sensoryczna
Potrzebujemy kilka kartek tektury falistej szarej (najlepiej w formacie B4). Kartki należy przedziurkować i związać mocno sznurkiem. Do każdej ze stron należy przykleić przedmioty o różnych fakturach przy pomocy taśmy dwustronnej. Można również na każdej stronie umieścić klamerkę i za jej pomocą przewracać kartki. Dziecko dzięki temu zyskuje nowe doświadczenia oraz rozwija/usprawnia motorykę małą.
Przykłady przedmiotów: zakrętki od słoików, druciki kreatywne, słomki plastikowe, kawałek gąbki kuchennej, szorstka gąbka kuchenna, reklamówka i worek jednorazowy, piórka dekoracyjne, folia bąbelkowa i gumki recepturki (do strzelania), kawałek zmiętej bibuły, papierowy sznurek.
3.Woreczek ze skarbami
Do tej zabawy potrzebny jest duży woreczek strunowy, różne kolorowe drobiazgi tj.: różnokolorowe patyczki, pompony o różnych kolorach i wielkości, gumki recepturki oraz bita śmietana. Wrzucamy rzeczy do woreczka, zatapiamy je w bitej śmietanie i szczelnie zamykamy. Dziecko może dotykać oraz obserwować pojawiające się i znikające przedmioty.  Potem można przykleić woreczek na szybę i „podziwiać” kolejne ciekawe efekty.

Opracowała: M. Pacura

 

Facebooktwittergoogle_plus