Uczymy się i bawimy w domu – propozycje zajęć rewalidacyjno – wychowawczych

Ćwiczenia i zabawy wspierające rozwój motoryki dużej.

Na początek powitanie z poszczególnymi częściami ciała. Siadamy wygodnie na podłodze, rodzic nazywa poszczególne części ciała i wykonuje wspólnie z dzieckiem konkretne ruchy:
– poznajemy swoje rączki, oglądamy, przeliczamy palce,
– rączki witają się z nóżkami, dotykamy swoje stopy,
– paluszki spacerują dalej i spotykają kolanka,
– po kolankach mamy brzuszek, głaszczemy i masujemy,
– idą paluszki dalej i witają się z szyją, głową, kręcimy głową raz w jedna, raz w drugą stronę,
– po szyi poznają paluszki buźkę, dotykają oczka, nos – liczą dziurki w nosie, dotykają brodę,
– paluszki – wędrowniczki głaszczą włosy i spotykają uszy, liczą uszy.
– poprawianie fryzury.

Zabawa „Rowerek”: dziecko leży na plecach na podłodze, rodzić chwyta za stopy dziecka, unosi nogi w górę i ugina je w kolanach wykonując tzw. rowerek. Rodzic powtarza rymowankę, różnicuje tempo:

„Jedzie Radek na rowerze,
a pan Romek na skuterze.
Raz, dwa, trzy, jedź i ty”.

Zabawa „Naleśniki”, czyli rolowanie po podłodze: rodzic klęczy na podłodze przy leżącym na plechach dziecku, które ma ułożone ręce w górę nad głową. Rodzic stara się powoli i lekko obrócić (przetoczyć) dziecko na brzuch i ponownie na plecy. Aktywność wykonujemy kilkukrotnie.

Zabawa „Piłowanie drewna”: dziecko i rodzic siedzą w rozkroku, rodzic zwrócony twarzą do dziecka trzyma je za dłonie lub pod pachami. Nogi rodzica znajdują się pod nogami dziecka. Następnie na przemian kładą się na plecach na podłodze, cały czas trzymając się.

Zabawa „Zwijamy dywan”: dziecko i rodzic leżą na dywanie obok siebie. Najpierw rodzic stara się przeturlać po sobie dziecko a potem sam delikatnie turla się po dziecku, aktywność wykonujemy aż do końca (dywanu).

Opracowała: M. Skupień

Facebooktwitter