Uczymy się i bawimy w domu – spędzanie czasu wolnego

Oto kilka pomysłów na wspólne, rodzinne spędzanie czasu wolnego w ramach „domowej świetlicy”.
1. Ekologiczna palma wielkanocna
Potrzebne będą: gazetka reklamowa, nożyczki, klej
Wykonanie:
• Bierzemy całą środkową kartkę z gazetki równiutko zaginamy wąski paseczek z jednego boku, a następnie ściśle zwijamy aż powstanie zgrabny wałeczek, na końcu kraj kartki posmarować klejem i docisnąć do reszty – tak uzyskamy „kijek”
• Z kolejnej kartki odcinamy pasek szeroki na około 15-20 cm (szerokość dwóch dłoni), składamy go w połowie szerokości i nacinamy od strony zgięcia zostawiając niedocięte do końca, nacięcia wykonujemy gęsto wzdłuż całego zgięcia. Następnie nieprzecięte boki smarujemy klejem i nawijamy na koniec „patyczka” – tak uzyskamy „pióropusz”
• Pozostałą część kartki pociąć na paseczki szerokości ok. 2cm i długości 12 cm, każdy taki paseczek składamy na pół nie zginając a następnie przyklejamy do „kijka” – tak uzyskamy „płatki”
• „płatki ” przyklejamy w koło na „mijanego”
2. Eksperyment z wodą
Potrzebne będą: 4 szklanki z wodą, soda oczyszczona, kwasek cytrynowy, barwniki (mogą być spożywcze lub można wykorzystać naturalne, np. sok z buraka lub kurkumę)
Wykonanie:
• Do trzech szklanek dodajemy rożne barwniki i po łyżeczce kwasku cytrynowego.
• Do ostatniej szklanki wsypujemy opakowanie sody oczyszczonej i mieszamy ją z wodą.
• Dajemy dziecku strzykawkę bądź łyżkę i prosimy, aby przelewało wodę z ostatniej szklanki do tych z barwnikami. Woda pod wpływem sody będzie buzować, a od spodu pojawią się bąbelki.
• Obserwujmy kolorowe wulkany
UWAGA!
Woda może się pienić i wylewać ze szklanek, dlatego warto podłożyć pod nie jakąś ściereczkę lub ręcznik papierowy.
3. Guzikowe królestwo
Potrzebne będą: guziki, butelka plastikowa 0,5 l. np. po wodzie
Dajemy dziecku wszystkie znalezione w zakamarkach domu guziki i pozwalamy na zabawę: niech segreguje je kolorami, układa je według wielkości, sprawdza, których jest najwięcej, a których najmniej. Na koniec niech wsypie je do przeźroczystej, plastikowej butelki i zakręci ją. Wtedy będzie można: zmieniać jej położenie np. góra – dół, potrząsać nią, kręcić w kółko, rolować i obserwować „pływające” guziki.
UWAGA!
Przy tej zabawie nie należy zostawiać dziecka samego ze względu na małe elementy, które mogłoby włożyć sobie do buzi lub do nosa.

4. Zagraj w kolory
Poproś dziecko, by posegregowało swoje klocki, kredki, patyczki, zabawki według kolorów. Niech powie: Które podobają mu się najbardziej? Których jest najwięcej? A których najmniej?
5. Ciepło – zimno
Znana zapewne Wam zabawa – wybierzcie przedmiot, którego dziecko będzie szukać. Dziecko na chwilę wychodzi z pokoju, rodzic w tym czasie chowa przedmiot. Po powrocie musi go odszukać. Gdy szuka daleko od miejsca, gdzie skarb został ukryty, pozostali domownicy podpowiadają „zimno, zimno”, gdy jest coraz bliżej krzyczą: „ciepło, cieplej, gorąco!”.
6. Tor przeszkód
Proponujemy zbudować tor przeszkód i zaprosić wszystkich członków rodziny do wspólnej zabawy. Można:
• ustawić kilka krzeseł i urządzić slalom między nimi
• postawić niski taborecik, aby wejść na niego i zejść z niego
• położyć na podłodze jakiś przedmiot, aby przez niego przejść lub przeskoczyć
• ustawić miedniczkę i wrzucać do niej małe piłeczki, zwinięte skarpetki lub paczuszki chusteczek higienicznych
• przejść pod stołem lub miotłą ustawioną na dwóch krzesłach
• wykonać obręcz z pasków do spodni, aby przez nią przejść
Wasza wyobraźnia zapewne podpowie Wam jeszcze wiele innych pomysłów!
7. Klocki konstrukcyjne
Wszyscy lubimy budować, niezależnie czy mamy lat 2 czy 100. Wyjmijmy wszystkie klocki konstrukcyjne (nie tylko Lego) i budujmy wszystko co podsunie nam wyobraźnia. Możemy urządzić konkurs na: najwyższą wieżę, najdłuższy most, najładniejszy samolot.
8. Sałatka owocowa
Rodzic obiera ze skórki banana, kiwi i dwie mandarynki, kładzie na deseczce i wręcza dziecku plastikowy nożyk (niech dziecko na początku próbuje samodzielnie, owoce jakoś dadzą się pokroić). Krojenie to poważne zadanie, ale ile daje satysfakcji! Wymyślona przez młodego kucharza – artystę kolorowa kompozycja w salaterce wygląda przepięknie.
UWAGA!
Podczas krojenia nie należy zostawiać dziecka samego.

Niekończącego się uśmiechu podczas wspólnych zabaw życzą wychowawcy szkolnej świetlicy: B. Banaś, A. Drozdek, J. Gorczyński, Ł. Grądalski, G. Koszler, M. Pacura, M. Tokarz

Facebooktwittergoogle_plus