Eksperymenty ze świecami

„Powiedz mi, a zapomnę,
pokaż – a zapamiętam,
pozwól mi działać, a zrozumiem!”
Konfucjusz

W czwartek, 14 czerwca, odbyły się kolejne (ósme) zajęcia prowadzone w ramach innowacji pedagogicznej- „Poprzez doświadczenia i eksperymenty odkrywamy tajemniczy świat przyrody”. Tym razem uczniowie, pod czujnym okiem nauczycieli, eksperymentowali ze świecami. Było naprawdę bardzo gorąco! Najpierw postawiliśmy zapaloną świeczkę na powierzchni zabarwionej w talerzu wody, a następnie nakryliśmy ją szklanką. Po chwili świeczka zgasła, a poziom wody w szklance znacznie wzrósł. Każdy zadawał sobie pytanie: Dlaczego tak się stało? Otóż, świeca nie potrzebuje całego powietrza, by móc się palić, lecz tylko jego składnik – tlen. Jeżeli zawartość tlenu podczas spalania spada, wtedy świeca gaśnie. Natomiast gdy tlen zostaje „zużyty”, jego miejsce zajmuje woda – stąd wzrost jej poziomu w szklance.

Kolejne doświadczenie polegało na zapaleniu kilku świeczek, które równocześnie zostały nakryte naczyniami o różnej wielkości. Wkrótce dostrzegliśmy, że świeczka pod słoikiem- największym z naczyń, pali się najdłużej, zaś świeczka pod najmniejszą szklanką znacznie krócej. Wniosek był prosty- w dużym naczyniu jest więcej tlenu, dlatego świeca pali się w nim znacznie dłużej.
Celem realizowanego projektu edukacyjnego „Poprzez doświadczenia i eksperymenty odkrywamy tajemniczy świat przyrody” było kształtowanie umiejętności dochodzenia do wiedzy poprzez samodzielnie prowadzone doświadczenia i eksperymenty. Każdy uczestnik otrzymał Certyfikat Młodego Chemika, potwierdzający jego aktywny udział w innowacji.

Innowację pedagogiczną realizowały panie: J. Bielak, E. Maciejewska, J. Rosół.

Facebooktwitter